Abstract:
طبق تئوری نمایندگی، مدیریت شرکت ممکن است از اختیارات خود جهت حداکثر کردن رفاه شخصی بهره ببرد. بدین ترتیب، از یک سو به مدیریت سود پرداخته و از سوی دیگر، بر اساس استراتژی تحکیمبخشی، با استفاده از اختیار خود، میتواند آثار منفی مدیریت سود بر ارزش شرکت را با پرداختن به فعالیتهای مسئولیتپذیری اجتماعی و افشای آن یا صرفاً افشای صوری اینگونه فعالیتها، که بر شهرت شرکت و حمایت ذینفعان تأثیر مثبت میگذارد، مخفی کند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر مدیریت سود بر رابطة بین مسئولیتپذیری اجتماعی و ارزش شرکت بود. بدین منظور نمونهای شامل 150 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در سالهای 1390 تا 1395 برای آزمون فرضیههای پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. یافتههای پژوهش بر اساس تحلیل رگرسیونی نشان داد فعالیتهای مسئولیتپذیری اجتماعی ارزش بازار سهام شرکت را افزایش میدهد. اما مدیریت سود نمیتواند رابطۀ مسئولیتپذیری اجتماعی و ارزش بازار سهام شرکت را تحت تأثیر قرار دهد. به نظر میرسد با توجه به نو بودن موضوع مسئولیتپذیری اجتماعی در ایران، هم در بعد انجام فعالیت هم در بعد افشا، از یک طرف مدیران به اثر پوششی افشای فعالیتهای اجتماعی بر سوءاستفاده از اختیاراتشان واقف نیستند و از طرف دیگر، به دلیل نقص در کارآیی بازار سرمایه در ایران، سرمایهگذاران به کیفیت مخدوششدة مسئولیتپذیری اجتماعی پی نخواهند برد.
According to the agency theory, management may benefit from its discretion in order to maximize personal welfare. Thus, on the one hand, he manages earnings and on the other hand, based on the entrenchment strategy and by its own discretion can conceal the negative effect of earnings management on the firm value by performing and disclosing social responsibility activities or by illusively disclosing of such activities that will have a positive effect on company reputation and stakeholder support. The main aim of this paper is to examine the effect of earnings management on the relationship between social responsibility and the firm value. To do this, a sample of 150 companies listed in the Tehran Stock Exchange during the period from 2011 to 2016 has been used to test the hypotheses. Research findings with regression analysis show that carrying out social responsibility activities increases the value of the company's stock market, but earnings management can not affect the relationship of social responsibility and stock market value of the company. It seems that on the one hand, due to the novelty of the issue of social responsibility in Iran, both in the performing and disclosing, managers are not aware of the effect of covering the disclosure of social activities on the abuse of their discretion and, on the other hand, because deficiencies in Iran's capital market, investors will not succumb to the deteriorated quality of social responsibility.