Abstract:
اختلال ویژه یادگیری یکی از مباحث مهم در بررسی عملکرد تحصیلی به شمار میرود. دانش آموزان با اختلال یادگیری، باوجود داشتن هوش متوسط یا بالاتر نسبت به همسالان خود و بهرهمندی از شرایط مناسب آموزشی، درزمینه ی خواندن ، نوشتن و ریاضی مشکلات زیادی دارند. تحقیقات نشان میدهد نقص در کارکردهای اجرایی تا حد زیادی پیشبینی کننده عملکرد ضعیف تحصیلی است. کارکردهای اجرایی به فرآیندهای شناختی (مانند برنامهریزی، حافظه کاری، بازداری و حل مسیله) گفته میشود که در تکالیف یادگیری و کنش های هوشی به افراد کمک میکند. دانش آموزان برای یادگیری تکالیف درسی باید به این مهارتها تسلط داشته باشند. بیشتر کودکان آنها را خودبهخود میآموزند ولی کودکان دارای اختلال یادگیری باید این مهارتها را آموزش ببینند. در سالهای اخیر به آموزش کارکردهای اجرایی در فرآیندهای یادگیری توجه زیادی شده است، زیرا نقش مهمی در پیشرفت تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان دارند. در مطالعه مروری حاضر، نتایج پژوهشهای مختلف از طریق مطالعه کتب و مقالات مرتبط در پایگاههای اینترنتی نشریات و مجلات معتبر در حوزه روانشناسی ، در خصوص کودکان با اختلالات ویژه یادگیری و ارتباط آن باکارکردهای اجرایی مورد توجه قرارگرفته است.
Specific learning disorder is one of the important issues in evaluating educational performance.
Students with learning disorder, having moderate or higher intelligence than their peers and enjoying
appropriate educational conditions, have many problems with reading, writing and math. Research
shows that performance deficits are largely predictive of poor educational performance. Executive
functions are referred to as cognitive processes such as planning, working memory, inhibition and
problem solving that help individuals in learning tasks and intelligence actions. Students need to
master these skills to learn homework assignments .Most children learn them Automatically, but
children with learning disorder need to be taught these skills .In recent years, much attention has been
paid to teaching executive functions in learning processes because they play an important role in the
educational and social development of students. In the present review study, the results of various
studies have been considered through the study of books and related articles in psychology
publications and journals on children with learning disorders and their relation to executive functions.
Machine summary:
این افراد معمولا از نظر هوش در سطح متوسط یا بالاتر قرار دارند ولی در شرایط تقریباً یکسان آموزشی نسبت به دیگران عملکرد تحصیلی ضعیفتری دارند و با وجود داشتن میحط آموزشی مناسب و نداشتن آسیب های بیولوژی آشکار و مشکلات اجتماعی و روانی شدید، اما در زمینه های خواندن و نوشتن و ریاضی با اختلال مواجه هستند.
» [11] افراد در گذر زمان برای انجام وظایف خود و موقعیت ها و چالش هایی که پیش می آید از مهارت های ذهنی زیادی استفاده می کنند تا با تفکر و برنامه ریزی بتوانند پاسخگوی آنها باشند، این کنترل های شناختی در واقع کارکردهای اجرایی هستند که بر روی همه افراد و عملکرد شان در محیط های مختلف، و بر روابط فردی و اجتماعی موثر است و در هر فردی به صورتی متفاوت بروز می کند، میزان برخورداری افراد در حوزه های کنترل شناختی بر اساس شایستگی ها وضعف های آنها است، تعدادی از محققان، در تحقیقات خود بیان می کنند که اختلال در کارکردهای اجرایی قبل از دبستان باعث ناتوانی یادگیری در دوران دبستان می شود زیرا معتقدند توانمندی در کارکرد اجرایی توجه در سال های قبل از مدرسه ، می تواند توانمندی آنها را در سال های بعد در زمینه خواندن و ریاضی پیش بینی کند.
[23] یافته های بدست آمده در یک پژوهش نشان داد که بکار گیری برنامه تلفیقی آموزش چند حسی و تمرینات یکپارچگی حسی بر بهبود علائم اختلال خواندن، درک متن و کاهش خطاهای خواندن و (اختلال نوشتن) بر حافظه شنیداری و دیداری، حساسیت شنیداری، دقت و مشکلات آموزشی دانش آموزان گروه تاثیر داشته است.