Abstract:
پرسشنامه تجدید نظر شده بنشیک و همکاران (2005) که یک پرسشنامه خودگزارشی برای اندازه گیری سرسختی تحصیلی است و دارای سه مقیاس تعهد، کنترل و چالش است. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه سرسختی تحصیلی بنشیک و همکاران(2005) بر اساس نظریه سوال پاسخ بود. 186 نفر از دانشجویان کارشناسی سال تحصیلی 96-95 این پرسشنامه را تکمیل کردند. داده ها بر اساس مدل پاسخ مدرج در نظریه سوال پاسخ برای سوال های چندارزشی مورد تحلیل قرار گرفت. ضریب تشخیص و آستانه ها برای تمامی گویه ها محاسبه شد. یافته ها نشان دادند که گویه 4 و 28 کمترین ضرایب تشخیص را دارند و با توجه به توابع آگاهی هیچ اطلاعاتی در مورد توانایی آزمودنیها ارائه نمیدهند. تابع آگاهی آزمون نیز نشان میدهد که نقطهی اوج آگاهی آزمون در توانایی حدود 1 است و برای تواناییهای بالاتر و پایینتر آگاهی کمی را در اختیار قرار میدهد. بنابراین می توان گفت که با استفاده از تحلیل پاسخ مدرج می توان با حذف برخی گویه ها ابزار مناسب تری برای سنجش سرسختی تحصیلی ساخت.
Back ground: Nowadays use of teams and work groups to perform different tasks is increasing Social loafing point to the important thing that people may show less conscious effort in group than when working individually . Aim: The present study aimed to Construction and Standardization of adolescents social loafing questionnaire Method: This research is a descriptive study in which 27 high school students of Kermanshah city (first and second secondary) participated A 34-item questionnaire, developed based on research literature and was completed by students for data collection. To determine the number of factor s of questionnaire, exploratory and confirmatory factor analysis by LISREL 8.7 and SPSS 16.0 software were used. Also awareness function of questions calculated by using software MULTI-LOG. Results: The research showed that the Cronbach's alpha coefficient of questionnaire that indicates the inner reliability and parallelism is high.( α =0.923) and validity through exploratory factor analysis by varimax's method produced four factors that are: Job characteristics, individual perception, group characteristics, inferiority and negative perceptions. Also by using of first and second order confirmatory factor analysis these four factors examined and results showed that validity of questionnaire is acceptable. Discussion and conclusions: Research findings indicate that adolescents social loafing questionnaire have acceptable psychometric characteristics. and it can be use as valid and reliable tool for research in Sociology and psychologically
Machine summary:
کوباسا 2 (١٩٧٩؛ به نقل از لوپز، میشام ، شیپون ، فلدمن و بنیشک ٣، ٢٠٠٥) سرسختی تحصیلی 4 را براساس نظریه های روان شناسان وجودی در مورد میزان صحت و سلامت یک زندگی، به عنوان مولفه ای شخصیتی، تدوین کرده است .
این پژوهش مترصد پاسخگویی به این سوال است که آیا پرسشنامه ی سرسختی تحصیلی براساس نظریه ی سوال - پاسخ از ویژگیهای روان سنجی مناسبی برخوردار است ؟ روش پژوهش حاضر، به لحاظ هدف توسعه ای (کاربردی) وبه لحاظ روش پیمایشی بود (قدیمی نوران و یونسی، ١٣٩٥).
ابزار اندازه گیری در پژوهش حاضر، پرسشنامه تجدید نظر شده بنیشک و همکاران (٢٠٠٥)بود که دارای ٣٠ سوال است و سوالات در چهار طیف ١ (کاملا مخالف ) تا ٤ (کاملا موافق ) طراحی شده اند.
بسیاری از پژوهشگران این نظریه را به عنوان پیشرفتی در نظریه کلاسیک آزمون که بر بسیاری از فنون روان سنجی از جمله ضریب آلفا، همبستگی بین سوال و نمره کل و خطای استاندارد اندازه گیری استوار است ، در نظر می گیرند (زیکار و برودفوت ١، ٢٠٠٩؛ ربانیپارسا و همکاران ، ١٣٩٧؛ مام شریفی و همکاران ؛ ١٣٩١).
(رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روان سنجی مقیاس سرسختی تحصیلی بر اساس نظریه سوال - پاسخ بود.
بررسی ویژگیهای روان سنجی با استفاده از شاخصه های کلاسیک اندازه گیری ضریب همسانی درونی بالا را در آزمون نشان داده بودند و همچنین تحلیل عاملی آزمون با روش مولفه های اصلی خرده مقیاس های سازه سرسختی تحصیلی را تایید کرده بود (فرخی و همکاران ، ١٣٩٨).