Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی مناسبات امنیت اقتصادی و آزادی اقتصادی در نظام اقتصادی اسلام بود. نتایج پژوهش که با استفاده از «برهان سبر و تقسیم» و نظریۀ استخدام از بررسی آیات و روایات انجام شد، حاکی از آن است در نظام اقتصادی اسلام رابطهای تعاملی متعالی میان امنیت اقتصادی و آزادی اقتصادی برقرار بوده و تقدم یکی بر دیگری ضمن ورود به وضعیت ظلم، استخدام یکسویۀ ناعادلانهای را در جامعه ایجاد میکند که از یکسو، نفسِ امنیت اقتصادی و آزادی اقتصادی را تهدید میکند و از سوی دیگر جریان تعالیبخشی جامعه را نیز بهخطر میاندازد. بنابراین، فرض تعامل امنیت اقتصادی و آزادی اقتصادی اثبات میشود که در آن، هیچ تضییع حقوق فردی، ملی، دینی و عمومی بوجود نمیآید و تعادلی مبتنی بر عدالت در روابط اجتماعی محقق میشود که متعالی است.
The application of security studies plays an important role in the regulation of social relations. The relationship of security and freedom in the field of economics to human societies is one of the topics of security studies. Understanding divine religions in the field of security is one of the methods that can be helpful in explaining those relationships. Islam is one of the divine religions that has covered economic security issues in its sources, especially the Holy Quran and traditions. This article seeks to answer the question of what is the relation between security and freedom in the Islamic economic system? This question has been answered by the application of Sabr's argument and division theory and employment theory as a theoretical framework. From the study of the verses and narrations it is inferred that in the Islamic economic system there is a transcendent interplay between economic security and economic freedom. And taking precedence over the oppression situation creates employment of an unjust side of society that threatens the very spirit of economic security and economic freedom on the one hand and transcends the transcendent flow of society. It also endangers.
Machine summary:
نتایج پژوهش که با استفاده از «برهان سبر و تقسیم» و نظریۀ استخدام از بررسی آیات و روایات انجام شد، حاکی از آن است در نظام اقتصادی اسلام رابطهای تعاملی متعالی میان امنیت اقتصادی و آزادی اقتصادی برقرار بوده و تقدم یکی بر دیگری ضمن ورود به وضعیت ظلم، استخدام یکسویۀ ناعادلانهای را در جامعه ایجاد میکند که از یکسو، نفسِ امنیت اقتصادی و آزادی اقتصادی را تهدید میکند و از سوی دیگر جریان تعالیبخشی جامعه را نیز بهخطر میاندازد.
بنابراین، فرض تعامل امنیت اقتصادی و آزادی اقتصادی اثبات میشود که در آن، هیچ تضییع حقوق فردی، ملی، دینی و عمومی بوجود نمیآید و تعادلی مبتنی بر عدالت در روابط اجتماعی محقق میشود که متعالی است.
در این راستا برای تبیین نسبت مذکور، به آیات و روایاتی که به موضوع آزادی اقتصادی و امنیت اقتصادی دلالت دارند، استناد شده است.
آیات و روایات بسیاری نیز در رابطه با موضوعات امنیت اقتصادی در اسلام وارد شده است که در ادامه به چند مورد اشاره میشود.
بنابراین، بر طبق این روایت نیز آزادی انسان در کسب و مالکیت، محدود به امور غیرمنهیعنه شده که توجه و رعایت آنها، امنیت اقتصادی مورد نظر اسلام را درپی خواهد داشت.
بنابراین، براساس برهان سبر و تقسیم، احتمال تقدم آزادی اقتصادی (متدانی مطلق/ حداکثری) بر امنیت اقتصادی نیز از نگاه آیات و روایات اسلامی مردود است.
Keywords: Takfir, Religious Misbelief, Takfiri Groups, Suicide Missions, Takfiri Salafism, Salafism, The Principle of Tatarros سال 7، شماره 27، زمستان 1398، صفحات 147-164 DOI: 10.