Abstract:
برای پیادهسازی و استقرار سیستم هزینهیابی مبتنی بر فعالیت عوامل موثر زیادی وجود دارد که توجه به آنها باعث افزایش اثربخشی و کارایی چنین سیستمهایی با کمترین هزینه میگردد. در این مقاله میزان تاثیر عوامل مختلف در پیادهسازی و اجرای سیستم هزینهیابی برمبنای فعالیت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران- گروه محصولات شیمیایی، مورد بررسی و با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)[i] به عنوان یکی از رویکردهای تصمیمگیری چند معیاره، از لحاظ اهمیت رتبهگذاری شده است. در این راه ابتدا عوامل اصلی مختلف در چهار گروه کلی عوامل سازمانی، عوامل محیطی، عوامل فردی و عوامل فنی طبقهبندی و رتبهبندی گردید و در مرحله بعد بر اساس تحقیقات قبلی عوامل فرعی مختلف که در زیر مجموعه هر یک از عوامل اصلی قرار گرفته بودند، بررسی و رتبهگذاری شدند. بر اساس نتایج حاصل از تکنیک AHP، اهمیت عوامل سازمانی از سایر عوامل بیشتر و پس از آن به ترتیب عوامل محیطی، فردی و فنی به ترتیب اولویت قرار گرفتند. توجه به اهمیت عوامل موثر در پیادهسازی و استقرار سیستمهای هزینهیابی کمک فراوانی برای بکارگیری اثربخش و کارای چنین سیستمهایی با کمترین هزینه میباشد.
[i] -Analytical Hierarchy Process
In this paper, the researchers examined and ranked the effect of different criteria in succeeding lunching and implementing activity based costing system in Cases of Listed Companies in Tehran Stock Exchange Market- Petrochemical Companies. The analytical hierarchy process (AHP) as an approach of multiple attribute decision making were used. First of all the researchers classified the four criteria such as organizational, environmental, individual (users) and technical criteria and ranked them. Then according to the previous researches we found and ranked the sub criteria. According to the results the researchers found that the organizational criteria were the most important and then environmental, individual (users) and technical criteria were in the next rank. In general, to know the failure reasons for implementing activity base costing systems will lead to decrease and minimize the failure possibility. Such reasons can be predicted before and when they are ignored the new system will be failed. Being aware of the failure reasons we can find the solution to remove the problems and we can pose new approaches to achieve success. Therefore in such condition, organization can enjoy advantages of ABM systems and finally increase its value