Abstract:
این پژوهش، در راستای شناسایی عوامل موثر بر توسعه مدیریت استراتژیک منابع انسانی در شرکت سیاحتی پارسیان، نقش مولفههایی همچون فرهنگسازمانی، رهبری، تحول سازمانی را بهعنوان استراتژیهای کلیدی و تاثیرگذار بر توسعه مدیریت استراتژیک منابع انسانی موردمطالعه و بررسی قرار داده است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بوده، جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران شرکت سیاحتی پارسیان بودند. حجم نمونه این تحقیق با توجه به محاسبات انجامشده 208 نفر برآورد گردید. ابزار اندازهگیری در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته میباشد که دارای 2 بعد اصلی، 6 مولفه و 100 سوال و استفاده از طیف ۵ درجهای لیکرت بوده و جهت سنجش اعتبار آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که در این تحقیق مقدار آن برای بعد فرهنگسازمانی 929/0، رهبری سازمانی 837/0، تحول سازمانی 948/0، مدیریت 91/ 0، کارکنان 867/0 و استراتژی 955/0 محاسبه شد، همچنین برای سنجش روایی، روایی محتوا محاسبه و ارتباط سوالات و مولفه ها تایید گردید. در سطح آمار توصیفی از فراوانی، درصد، درصد تجمعی، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون t مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه و مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج بهدستآمده مشخص نموده که سه بعد (فرهنگسازمانی، رهبری، تحول سازمانی و برنامهریزی استراتژیک) در توسعه مدیریت استراتژیک منابع انسانی در شرکت سیاحتی پارسیان موثر میباشد.
This study, in order to identify the factors affecting the development of strategic human resource management in Sayyhati Parisian Company, has studied the role of components such as organizational culture, leadership, organizational transformation as key and effective strategies in strategic human resource management development has been studied. The research method was descriptive-survey. The sample size of this study was estimated to be 208 people. The research instrument was a researcher-made questionnaire with two main dimensions, 6 components and 100 questions and using Likert 2-degree scale and Cranach’s alpha coefficient was used to assess its validity. The dimensions of organizational culture were calculated 0.929, organizational leadership 0.837, organizational evolution 0.948, management 0.91, employees 0.867 and strategy 0.955. Also calculated for validity, content validity and relationship between questions and components. Approved. At the level of descriptive statistics of frequency, percentage, cumulative percentage, mean and standard deviation ndependent t-test, one-way ANOVA, and structural equation modeling were used for inferential statistics. The results indicated that three dimensions (organizational culture, leadership, organizational evolution and strategic planning) are effective in developing strategic human resources management in Parsian Tourism Company.