Abstract:
از میان اطلاعات ارائه شده توسط واحدهای تجاری، اطلاعات سود به عنوان کانال مهم ارتباطی بین سرمایه گذاران ومدیران؛ از جایگاه ویژهای برخوردار است. با توجه به جدایی مالکیت از مدیریت و انگیزه مدیران برای پنهان کردن عملکرد واقعی واحدهای تجاری، موانع زیادی برای افشاء اختیاری و مطلوب اطلاعات از سوی شرکتها وجود دارد. فلذا میتوان گفت که سرمایه گذاران جهت اتخاذ تصمیمات معقول، با نوعی شک و بیاعتمادی نسبت به صادقانه بودن اطلاعات ارائه شده، روبه رو هستند. هدف از انجام این تحقیق، آزمون نقش اعتماد به عنوان محرک رفتاری وبارزترین مشخصه سرمایه اجتماعی، بر واکنش سرمایه گذاران نسبت به اعلان سود؛ با تاکید بر الزامات نهادهای رسمی و عدم تقارن اطلاعاتی میباشد، که از نظر 165 سرمایه گذار حرفهای در سطح 55 شرکت فعال بورس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق حاکی از آن است که سطح اعتماد بازار سرمایه در حد نسبتا متوسط بوده و اینکه اعتماد به خودی خود بر واکنش سرمایه گذاران تاثیر ندارد. در ادامه، نتایج تحقیق نشان میدهد که، نقش اعتماد بر واکنش سرمایه گذاران نسبت به اعلان سود، با تاکید بر عدم تقارن اطلاعاتی تحت تاثیر قرار میگیرد.
Among the information provided by business units, profit information enjoy a special position as an important channel between investors and managers. Considering the separation of ownership from management and the motivation of managers to hide actual performance of business units, there are several impediments for arbitrary and desirable disclosure of information by companies. Therefore, it can be said that investors face some type of hesitation and distrust to the honesty of provided information. The goal of this research is to test the role of trust as a behavioral motivation and the most outstanding feature of social capital on the reaction of investors against announcement of profit by emphasizing on the requirements of official institutions and information. This was examined from the viewpoint of 165 investors throughout 55 active companies of stock exchange. The results indicate that the trust level of capital market is relatively average and that trust has no effect on investors’ reaction. Moreover, the results indicate that the role of trust on investors’ reaction against announcement of profit is influenced by emphasizing on information asymmetry.