Abstract:
فرایند جهانی شدن و گسترش بازارهای مصرف و نیز افزایش تعداد رقبا و شدت رقابت، باعث اهمیت بخشیدن به مفاهیمی مانند رقابت پذیری شده است. رقابت پذیری، تاثیر بااهمیتی بر فعالیتها و اقدامات شرکتها دارد. از طرفی، مطالعات انجام شده در برخی از کشورها نشان میدهد کارایی سازوکارهای حاکمیت شرکتی میتواند تحت تاثیر رقابت بازار قرار گیرد. بنابراین، تحقیق حاضر به بررسی رابطهی ویژگیهای هیات مدیره و عملکرد شرکت با توجه به رقابت بازار میپردازد.
براین اساس، دادههای مورد نیاز تحقیق از 120 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دورهی زمانی 1383 تا 1389 استخراج و از از الگوی رگرسیونی دادههای ترکیبی برای آزمون فرضیهها استفاده گردیده است. همچنین، از نسبت اعضای غیرموظف، درصد مالکیت هیات مدیره و تعداد اعضای هیات مدیره به عنوان ویژگیهای هیات مدیره استفاده شده است. به همین منظور، شش فرضیه برای بررسی این موضوع در دو نمونه از شرکتها با رقابت بازار قوی و ضعیف، در نظر گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد هیات مدیره در هیچ یک از سطوح رقابتی تاثیر معناداری بر عملکرد شرکت ندارد. به عبارت دیگر، در بازار ایران، هیات مدیره فاقد کارایی لازم بوده و ارتباط آن با عملکرد شرکت تحت تاثیر رقابت بازار قرار نمیگیرد.
The process of globalization and the expansion of consumption markets and the increasing number of competitors and degree of competition, it is important to make concepts such as competitiveness. Competitiveness has significant influence over the company's activities and actions. However, studies in some countries showing that the efficiency of the corporate governance mechanisms can be influenced by market competition. Therefore, the present study was to examine the relation between board characteristics and firm performance due to market competition. Accordingly, the data needed for the study of 120 companies listed in Tehran Stock Exchange for the period 1383 to 1389 and panel data regression model were used to test the hypotheses. Also, nonexecutive members of board, the percentage ownership of the board of directors and board members are used as features. For this purpose, six hypotheses to examine this issue in two companies with strong and weak market competition have been considered. The results show a significant impact on the performance of the Board of Directors of the Company does not have any competitive levels. In other words, the Iranian market, the board lacked the necessary performance and their relation with the firm performance does not affect by market competition.