Abstract:
سود معیار مهمی در تصمیمگیری و ارزیابی استفادهکنندگان از صورتهای مالی است. اهمیت سود در این موارد یکی از دلایل مدیریت سود است. تحقیقات قبلی نشانگر وجود مدیریت سود است. تمرکز این تحقیق بر یافتن پاسخی برای این سوال است که "آیا نسبت مدیریت سود در صورتهای مالی تلفیقی متفاوت از صورتهای مالی شرکت اصلی میباشد؟ " برای پاسخ به این سوال، ابتدا مدیریت سود در صورتهای مالی تلفیقی و صورتهای مالی شرکت اصلی به صورت جداگانه و با استفاده از مدلهای تعدیل شده جونز و چشم انداز آینده مورد بررسی قرار گرفت. نتایج آزمون فرضیات در سطح صنعت و در سطح کل نمونه، نشان میدهد که مدیریت سود در هر دو صورت مالی به صورت معنیداری اعمال میشود. نتایج تحقیق، برخلاف انتظارات، نشان داد که نسبت مدیریت سود در صورتهای مالی شرکت اصلی بیشتر از صورتهای مالی تلفیقی است. آزمون معنیداری تفاوت مدیریت سود در سطح صنایع، بسته به مدلهای مورد استفاده، نتایج ناسازگاری را نشان میدهد.
The earing is an important criterion of evaluation and decision making for the user of financial statements.This importance is one of the resons for earnings management.The focus of this research is to find a response to this question: Whether the earnings management in the consolidated financial statements is diferent from that in the parent company financial statements? We find that, in total sample and in industry level, earnings management is existed in both of the financial statements. At total sample, the test of difference in earnings management indicate that, earnings management in parent company financial statements is more than the consolidated financial statements. Although, the test of difference, at industry levels, show inconsistency in results.