Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مکانیسمهای دفاعی برابراز خشم، ناسازگاری فردی و سبکهای اسنادی انجام شد. روش مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد خمینیشهر در سال تحصیلی 97-1396 بود که از بین آنها 40 نفر پس از ارزیابی بالینی اولیه و بر اساس ملاکهای پژوهش، انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به نسبت یکسان گمارده شدند. گروه آزمایش بهصورت گروهی به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای (هفتهای دوبار) برنامه آموزش مکانیسمهای دفاعی (محقق ساخته) را دریافت کردند؛ گروه کنترل به مدت 1 ماه در لیست انتظار قرار گرفت. از پرسشنامههای پرخاشگری نواکو، شخصی کالیفرنیا و سبکهای اسنادی در پیش آزمون و پس آزمون برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که پس از کنترل اثر پیش آزمون، در مرحله پس آزمون بین دو گروه آزمایش و کنترل، در میانگین نمرات ابراز پرخاشگری و ناسازگاری فردی تفاوت معناداری وجود داشت ولی تفاوت معناداری در میانگین نمرات سبکهای اسنادی گروه آزمایش در مرحله پس آزمون مشاهده نشد. با استناد به یافتههای این پژوهش پیشنهاد میشود که از نتایج برنامه آموزش مکانیسمهای دفاعی به عنوان مداخلهای بومی و جدید در جهت بهبود ابعاد ناسازگاری فردی و تعدیل ابرازخشم دانشجویان، توسط مشاوران و رواندرمانگران بهره برده شود.
The present study was conducted to investigate effect of defense mechanisms training on anger expression, personal unadjustment and attributional styles in University Students. The research design was based on a semi-experimental with pre-test-post-test approach and control group. The research population consisted of all students of Islamic Azad University of Khomeinishahr in academic year 2017-2018. After initial clinical assessment and based on research criteria, a total of 40 students were selected out of population and randomly assigned in an experimental and a control group with equal ratio. The experimental group received defense mechanisms training program for eight- 90 min group sessions (twice a week); The control group was put in the waiting list for 1 months. Novako's aggression questionnaire (NAQ), California Test Personality (CTP), and Attributional Style questionnaire were used in pre-test and post-test to collect data. In order to analyze the research data, multivariate analysis of covariance (MANCOVA) was used. The findings obtained from this research showed that after controlling the effect of pre-test, a significant difference was observed in post-test between experimental and control groups in the mean scores of aggression expression and personal unadjustment, but no significant difference was observed in the mean scores of attributional styles of experimental group in the post-test. According to the findings of this study, it is suggested that the results of defense mechanisms training program are used by counselors and psychotherapists as a new local intervention to improve personal unadjustment aspects and adjust the students' anger expression.
Machine summary:
در اين پژوهش نيز پژوهشگران با توجه بـه نقش پيش بين کنندة مکانيسم هاي دفاعي ٣دررابطه بين ابراز خشم ، سبک هاي اسناد و سازگاري ، که تاکنون در مطالعات متعددي ، بررسي شده است ، با تدوين پروتکل مکانيسم هاي دفاعي ، اين سؤال را بررسي مي کنند؛ آيا پروتکل محقق ساخته و بومي شده آموزش مکانيسـم هـاي دفـاعي برابراز خشم ، ناسازگاري فردي و سبک هاي اسنادي دانشجويان تأثير دارد؟ نتايج مطالعات نشان داده است که مکانيسم هاي دفاعي رشديافته بـا تجربـه و مهـار خشـم رابطۀمثبت و با ابراز خشم و برخي زير مقياس هـاي آن رابطـ ۀمنفـي دارنـد و مکانيسـم هـاي دفاعي رشد يافته و روان آزرده با تجربه و مهار خشـم رابطـ ۀمنفـي و بـا ابـراز خشـم و زيـر مجموعه هاي آن رابطۀمثبت دارد (استيون ، وينبرگر، باربارا و کوکريـل ٤، ٢٠١٩؛ شـين و کـيم ، 5 ٢٠١٨).
پرسشنامۀشخصيتي کاليفرنيا٢(CTP): پرسشنامه راثورپ ، کـلارک و تيگـز ٣(١٩٣٩؛ بـه نقل از خداياري فرد، رحيمي نژاد و عابديني ، ١٣٨٦) به منظور سنجش سازگاري هـاي مختلـف زندگي در ٢بعد سازش فردي و اجتماعي ساخته اند وداراي ١٨٠گويۀ٢گزينه اي و١٢خـرده مقياس است که در اين پژوهش از خرده مقياس هاي سـازگاري فـردي (اتکـا بـه نفـس ، درک ارزش خويشتن ، آزادي شخصي ، احساس وابستگي ، تمـايلات واپـس زده ونشـانگان عصـبي ) استفاده شده است وهريک ١٥گويه دارد.
در بررسي سؤال اول پژوهش ، نتايج نشان داد که آموزش مکانيسم هاي دفاعي ،با توجـه بـه ميانگين نمرات متغير ابراز خشم و ابعاد آن در افراد گروه آزمـايش نسـبت بـه ميـانگين گـروه کنترل ، موجب کاهش ابراز خشم گروه آزمايش شده است .