Abstract:
بسیاری از برنامهریزان و سیاستگذاران توسعه از صنعت گردشگری به عنوان رکن اصلی توسعه پایدار یاد میکنند که میتواند با برنامهریزی اصولی و مناسب و شناسایی فرصتها و محدودیتهای گردشگری نقش موثری در توسعه روابط و مناسبات اقتصادی و در نتیجه توسعه ملی و منطقهای و تنوع بخشی به اقتصاد ملی و منطقهای بر عهده داشته باشد. به همین منظور پژوهش حاضر درصدد است تا با استفاده از رویکردی تلفیقی از تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره در محیط فازی نظیر دیمتل فازی (FDEMATEL) و فرایند تحلیل شبکهای فازی (FANP) به تدوین و اولویتبندی راهبردهای توسعه گردشگری در استان خوزستان بپردازد. در راستای دستیابی به این هدف، سوال اصلی تحقیق این است که راهبردهای توسعه گردشگری استان خوزستان کدامند و کدام راهبرد باید در اولویت اجرایی مدیران ذیربط قرار گیرد؟. جهت پاسخگویی به این سوال، ضمن مروری جامع بر ادبیات موضوع مرتبط با پژوهش، از نظرات تعداد 30 نفر از کارشناسان و خبرگان دانشگاهی و اجرایی حوزه گردشگری استفادهشده است. نتایج پژوهش نشان داد که در جهت نیل به توسعه گردشگری در استان خوزستان، میبایست عملیاتی نمودن راهبردها به ترتیب اولویت: راهبرد تنوع (ST) (با امتیاز وزنی 28/33%)؛ راهبرد تهاجمی (SO) (با امتیاز وزنی 43/26%)؛ راهبرد تدافعی (WT) (با امتیاز وزنی 12/21%) و راهبرد بازنگری (WO) (با امتیاز وزنی 17/19%)، در راس برنامههای اجرایی مدیران ذیربط قرار گیرد. نتایج مذکور حاکی از غلبه نقاط قوت و تهدیدها نسبت به ضعفها و فرصتهای موجود در توسعه گردشگری استان است.
A large group of development planners and policymakers know the tourism industry as a key pillar of sustainable development, effective on developing economic relations and consequently national development by identifying and planning proper tourism and diagnosing tourism opportunities and constraints and consequently the national and regional development and diversification of national and regional economy. The present study seeks to formulate and prioritize tourism development strategies in Khuzestan Province via an integrated approach of multi-criteria decision-making techniques in Fuzzy environment such as FDEMATEL and Fuzzy Network Analysis Process (FANP). In order to achieve this goal, the main question of the research is what strategies of tourism development in Khuzestan province and which strategy should be of top priority for the concerned managers? To answer this question, a comprehensive overview of the literature related to research has been used by 30 academic experts and officials in the field of tourism.The research results indicated that for obtaining tourism development of in Khuzestan Province, operationalization of priorities should be considered at the top of executive programs of the relevant managers: diversity strategy (ST) (with a weight score as 33.28%); offensive strategy (with a weight score as 26.43%); defensive strategy (WT) (with a weight score as 21.22%) and revision strategy (WO) (with a weight score as 17.19%). The results reveal the strengths and threats of the weaknesses and opportunities in tourism development of the province.
Machine summary:
به همين منظور پژوهش حاضر درصدد است تـا بـا اسـتفاده از رويکـردي تلفيقي از تکنيک هاي تصميم گيري چند معياره در محيط فازي نظير تصميم گيري گروهي فازي و فرآيند تحليل شبکه اي فازي به تدوين و اولويت بندي راهبردهاي توسعه گردشگري در استان خوزستان بپـردازد.
تقوايي و گودرزي [٢٤] در پژوهشي با عنوان «به کارگيري تکنيک هاي تصميم گيري چندمعياره فازي در تدوين و اولويت بندي راهبردهاي توسعه گردشگري پزشکي(مطالعه موردي: کلانشهر شيراز)» به اين نتيجه رسيدند که از لحاظ اولويت ، استراتژي تهاجمي(SO) در رتبه نخست و پس از آن به ترتيب ؛ استراتژي تنوع (ST)، استراتژي تدافعي (WT) و استراتژي بازنگري (WO) قرار دارند.
مهم ترين وجه تمايز پژوهش حاضر با پژوهش هاي پيشين در به کارگيري رويکرد تلفيقي در تدوين و اولويت بندي راهبردهاي توسعه گردشگري در استان خوزستان است ؛ چرا که در اين رويکرد، ارتباطات دروني معيارها و همچنين راهبردها لحاظ ميشود و به همين خاطر نتايج 1.
نتيجه گيري و پيشنهاد نتايج حاصل از تحليل و اولويت بندي ابعاد SWOT و شاخص هاي آن ، استراتژي ها و زير معيارهاي آن در توسعه گردشگري در استان خوزستان با استفاده از رويکرد تلفيقي نشان داد که بين اهميت چهار بعد (SWOT) اختلاف وجود دارد؛ به طوري که بعد فرصت (O)(با امتياز وزني ٣٩/٢٨%) از اهميت بيشتري نسبت به ساير ابعاد برخوردار است .
اين نتايج مغاير با نتايج پژوهش تقوايي و گودرزي در مقاله «به کارگيري تکنيک هاي تصميم - گيري چند معياره فازي در تدوين و اولويت بندي راهبردهاي توسعه گردشگري پزشکي(مطالعه موردي: کلانشهر شيراز؟» است .
Application of fuzzy multi criteria decision making techniques in planning taxation development strategy (Case Study: Ahvaz Metropolis), Transportation Research Journal, 57, 113-128.