Abstract:
مطالعهی حاضر با هدف طراحی و توسعهی الگویی برای سنجش میزان و تعیین نوع کنترل استراتژیک غالب در سازمانها و در زمینهی بررسی تناسب نوع کنترل استراتژیک و تناسب آن با منطق خلق ارزش سازمان صورت پذیرفت. به نظر میرسد با غالب شدن یک نوع از کنترل استراتژیک در یک سازمان و برهمخوردن تعادل سیستمی در سازمان، بقای سازمان تهدید شده و ارزیابی ابعاد کنترل استراتژیک متناسب با منطق خلق ارزش آن ضرورت یابد. تاکنون تحقیقات زیادی به بررسی این مهم نپرداختهاند و این مطالعهی میدانی، در جهت رفع این شکاف دانشی گام برداشته است. مطالعهی پیش رو در نوع خود یک مطالعهی آمیخته میباشد. در قسمت تحلیل کیفی دادهها از روش فراتلفیق و در بخش تحلیل کمی از مدلسازی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. یافتههای کیفی الگویی دو بخشی از کنترلهای استراتژیک رفتاری و محتوایی را نشان دادند. در بخش کمی، پژوهش پیشرو یک بررسی توصیفی ـ پیمایشی و کاربردی میباشد که به صورت مقطعی اجرا شده است. مورد مطالعهی این تحقیق، 279 کارمند از نه سازمان با منطقهای خلق ارزش خدماتی، تولیدی و رفاه اجتماعی بود که به صورت نمونهگیری تصادفی طبقهای مورد مطالعه قرار گرفتند. بر اساس ادبیات علمی کنترل استراتژیک، پرسشنامهای 31 سؤالی طراحی و روایی و پایایی آن ارزیابی و تأیید و پس از برگزاری دورهی توجیهی کنترل استراتژیک، بین نمونهی تحقیق توزیع گردید. یافتههای تحقیق حاکی از برازش مناسب سازهی پیشنهادی میباشد. نتایج بررسیها نشان میدهد که اختلاف معناداری در استفاده از کنترل اقتصادی و کنترل قومی فرهنگی در بین سازمانهای تولیدی، خدماتی و رفاه اجتماعی وجود دارد، اما در استفاده از سایر کنترلها در بین سازمانها اختلاف قابل توجهی مشاهده نشد.
The purpose of this study was to design and develop a model for assessing the amount and type of dominant strategic control in organizations, and in assessing the appropriateness of the strategic control type and its appropriateness with the logic of the organization's value creation. It seems that with the predominance of a kind of strategic control in an organization and the imbalance of the organization in the organization, the survival of the threatened organization and the assessment of the strategic control dimensions appropriate to the logic of value creation is necessary. So far, much research has failed to address this issue, and this field study has taken a step towards removing this knowledge gap. The present study is a mixed study. In the qualitative analysis of data, the method was transcendental and in the quantitative analysis section, structural equation modeling was used. The model qualitative findings revealed two parts of strategic behavioral and content control. In the quantitative part, the leading research is a cross-sectional descriptive survey. In this study, 279 employees from nine organizations with a region of value creation service, production, and social welfare were studied by random stratified sampling. Based on the scientific literature of strategic control, a 31-question questionnaire was designed and its validity and reliability were evaluated and verified, and after the strategic justification period, a research sample was distributed. The findings of the research indicate that the proposed structure is suitable for fitting. The results of the research show that there is a significant difference in the use of economic control and ethnic-cultural control among the manufacturing, service and social welfare organizations, but there was no significant difference in the use of other controls among the organizations.