Abstract:
زمینه و هدف: موفقیت در دوران تحصیل یکی از اهداف مهم دانشآموزان است که نیازمند برخورداری از مهارت اجتماعی و سرسختی روانشناختی مطلوب است، بنابراین استفاده از راهبردهای مداخلهای کارآمد بهمنظور ارتقای سرسختی و کفایت اجتماعی در مدارس برای پژوهشگران و روانشناسان ضروری به نظر میرسد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مثبتاندیشی بر افزایش سرسختی روانشناختی و کفایت اجتماعی در دانشآموزان انجام شد.
روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون – پسآزمون - پیگیری با گروه گواه بود. نمونه این مطالعه شامل 40 دانشآموز دوره متوسطه اول بود که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه (20 دانشآموز در هر گروه) جایدهی شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش مثبتاندیشی قرار گرفتند ولی گروه گواه این مداخله را دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سرسختی روانشناختی اهواز (کیامرثی و همکاران، 1377) و پرسشنامه کفایت اجتماعی فلنر و همکاران، (1990) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد.
یافتهها: نتایج یافتهها نشان داد که آموزش مثبتاندیشی بر افزایش سرسختی روانشناختی و کفایت اجتماعی دانشآموزان تأثیر داشته و تغییرات ایجاد شده در سرسختی و کفایت اجتماعی دانشآموزان در مرحله پیگیری نیز ادامه داشت (0/05P).
نتیجهگیری: مهارت مثبتاندیشی موجب میشود که افراد موقعیتهای تنشآور را با دیدی مثبت ارزیابی کنند و با نگرشی خوشبینانه با مشکلات مواجه شوند؛ بنابراین بر اساس نتایج پژوهش حاضر، آموزش مثبتاندیشی با ایجاد تفکرات و روانبنههای ذهنی مثبت توانسته است شاخصهای سرسختی روانشناختی و کفایت اجتماعی را در دانشآموزان افزایش دهد.
Background and Purpose: Success in school is one of the most important goals of students which require appropriate social skills and psychological hardiness, so using effective intervention strategies to promote hardiness and social competence in schools seems to be essential for researchers and psychologists. The purpose of this study was to investigate the effect of positive thinking training on increasing psychological hardiness and social competence in students.
Method: The research method was quasi-experimental with pretest - posttest - control group. The sample of this study consisted of 40 first grade students who were selected by cluster sampling and were randomly divided into two groups (20 students in each group). The experimental group received eight 90-minute sessions of positive thinking but the control group did not receive this intervention. Data were collected using Ahvaz Psychological Hardiness (Kiamarsi, (1998) questionnaire and Social Competence scale (Felner, 1990). Analysis of variance with repeated measures was used for data analysis
Results: The results showed that the positive thinking training was effective on increasing psychological hardiness and social competence among the students, both in post-test and follow up stages (P
Conclusion: Positive thinking helps people to evaluate stressful situations and problems with a positive attitude. Therefore, based on the results of the present study, positive thinking training has been able to develop psychological hardiness and social competence by generating positive mental thoughts and schemas in students.