Abstract:
امروزه، گرایشات کارآفرینانه و تمرکز بر توسعه ی کارآفرینی در سازمان ها از جمله مهم ترین عوامل کسب مزیت های رقابتی پایدار برای آن هاست. تحقیقات متعددی، افزایش فعالیت های کارآفرینانه را به سرمایه ی اجتماعی، پیوند داد هاند. از طرفی، توجه به ظرفیت های سازمانی، می تواند در شناخت قابلیت های کارآفرینانه ی شرک تها سهم داشته باشد. از این رو، پژوهش حاضر، با هدف تعیین تاثیر سرمایه ی اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی ظرفیت سازمانی در شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد انجام شد. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و به روش توصیفی پیمایشی انجام شد. جامعه ی آماری تحقیق شامل تمامی کارکنان )شامل مدیران و کارمندان( شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد به تعداد 403 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 197 نفر از جامعه ی آماری ب هعنوان حجم نمونه تعیین و به روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک گزینش شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسش نامه ی استاندارد استفاده شد که روایی آن با تعیین شاخص CVR برای تمام گویه ها، مور دتایید قرار گرفت و پایایی آن نیز با محاسبه آلفای کرونباخ تایید شد. داد ههای گردآوری شده در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی، تجزیه و تحلیل شدند. جهت آزمون فرضیهها از روش معادلات ساختاری و از نرمافزار Smart PLS، استفاده شد. یافته های حاصل از تجزیه وتحلیل فرضیه ی اصلی این پژوهش، حاکی از آن است که سرمایه ی اجتماعی با میانجیگری ظرفیت سازمانی بر کارآفرینی شرکت، تاثیر مثبت و معناداری دارد. سرمایه ی اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی و بر ظرفیت سازمانی، تاثیر مثبت و معناداری داشته و ظرفیت سازمانی نیز بر کارآفرینی سازمانی موثر است.
Entrepreneurial trends and focusing on entrepreneurship development in the organizations, today are among the
most important factors for them to gain sustainable competitive advantages. Numerous studies have linked the
increased entrepreneurial activities to the social capital. On the other hand, attention to organizational capacities
can contribute in understanding the entrepreneurial capabilities of companies. Therefore, the present study aimed to
determine the impact of social capital on organizational entrepreneurship with the mediating role of organizational
capacity in company of quality and standard inspection. Method of the research was applied one from purpose
point of view and descriptive -survey. Statistical universe of the study consisted of all employees (including managers
and staff) of standard and quality inspection company which was 403 person. Using Cochran formula and by
systematic random sampling, 197 were selected as the sample size. To collect the data, standard questionnaire was
used and its validity was confirmed by determining CVR index for all items and its reliability was confirmed by
Cronbach’s alpha. The collected data were analyzed in two sections: descriptive and inferential statistics. To test the
hypotheses, structural equations method and Smart PLS software were used. Findings from the analysis of the main
hypothesis of this study indicate that social capital, through the mediation of organizational capacity, has a positive
and meaningful effect on the entrepreneurship of the company. Social capital has a positive and meaningful effect
on organizational entrepreneurship and organizational capacity and organizational capacity also has an impact on
organizational entrepreneurship.