Abstract:
پژوهش حاضر به بررسی اثر فن آوری آموزشی در بهبود و ارتقای کیفیت فرایند یاددهی و یادگیری در
آموزشگاه های فنی و حرفه ای پرداخته است. روش تحقیق، روش شبه آزمایشی بود و نمونه آماری آن شامل 144 نفر از مربیان می باشند که به دو گروه کنترل و آزمایش با روش نمونه گیری تصادفی ساده تقسیم شده اند.برای اجرای طرح در آغاز به مربیان گروه آزمایش طرح ویژه آموزشی با محتوا و مولفه هایی مانند کاربرد و نحوة طراحی منظم آموزشی ، بهره گیری از روشهای فعال تدریس ، بکارگیری مواد و وسایل آموزشی ،نشستها و جلسات توجیهی و آموزشی لازم و مورد نیاز ترتیب داده شد و مربیان این طرح و روش را در فرآیند آموزشی خود مورد استفاده قراردادند .بعد از پایان دوره میزان یادگیری فراگیران دو گروه آزمایش و کنترل بررسی و مقایسه گردیده و با روش های آماری میانگین ،آزمون tبرای دو گروه مستقل و غیره تحلیل شد. نتایج مطالعه ،نشان می دهد که میانگین یادگیری فراگیران گروه آزمایش به جهت استفاده مربیان آموزشی آنها از مولفه های مربوط به فنآوری آموزشی اشاره شده در فوق متناسب با شرایط و محتوای آموزش ها به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بوده و استفاده صحیح و مناسب این فرآیندها موجب بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری فراگیران شرکت کننده با این روش ها در آموزش های فنی و حرفه ای می گردد.
The technical and vocational education system needs to benefit from new approaches to educational technology in its various conceptual dimensions in a logical and intelligent way. The present study examines the success and effectiveness of the teaching and learning process in technical and vocational schools. The research method is semi-experimental and observational method and its statistical sample includes 144 instructors who are divided into two control and experimental groups by simple random sampling method. Content and components such as the use and manner of regular educational design, use of active teaching methods, use of teaching materials and tools, meetings and briefings and necessary educational and training sessions were arranged and the instructors discussed this plan and method in their educational process. After the end of the course, the learners of the experimental and control groups were examined and compared and analyzed with average statistical methods, t-test for two independent groups, and so on. The results of the study show that the average learning of experimental group learners in order to use their training instructors to use the components related to the educational technology mentioned above in proportion to the conditions and content of training is significantly higher than the control group. These processes improve the learning process of learners participating in technical and vocational training.
Machine summary:
نتايج مطالعه ، نشان داد که ميانگين يادگيري فراگيران گروه آزمايش به جهت استفاده مربيان آموزشي آن ها از مؤلفه هاي مربوط به فن آوري آموزشي متناسب با شرايط و محتواي آموزشي به طور معناداري بيشتر از گروه کنترل بود و استفاده صحيح و مناسب اين فرآيندها موجب بهبود فرآيند ياددهي و يادگيري فراگيران شرکت کننده با اين روش ها در آموزش هاي فني و حرفه اي ميگردد.
بر اين اساس بايد از دانشي بهره جست که علاوه بر بالا بودن کيفيت يادگيري، زمينه اي را جهت نيل به اهداف آموزش فراهم نمايد و درعين حال بيانگر نوعي روش سيستماتيک در طراحي ، اجرا و ارزشيابي کل فرآيند تدريس و ياددهي باشد چنين دانشي را بروان ١ (١٩٩٢) فناوري آموزشي ناميده است (احديان ، ١٣٧٣).
در دائره المعارف تعليم و تربيت ضميمه منتشره ١٩٨٩، فن آوري آموزشي يک رشته از دانش و حرفه معرفي شده است که داراي سه جنبه يا بعد است (فردانش ، ١٣٨٤): جنبه اول بر رسانه هاي جديد (معمولا وسايل سمعي و بصري جديد) و استفاده از آن در امر آموزش و يادگيري تأکيد دارد و ميتوان آن را بعد سخت افزاري نيز ناميد جنبه دوم ، فراگرد يا روش هاي طراحي نرم افزار يا مواد آموزشي است که به يادگيري بهتر منجر ميشود.
در مورد هدف دوم پژوهش حاضر با عنوان بررسي تأثير به کارگيري فن آوري آموزشي توسط مربيان در افزايش ميزان يادگيري فراگيران ، نتايج نشان ميدهد ميانگين نمرات فراگيران گروه آزمايش در اثر استفاده از وسايل کمک آموزشي نسبت به گروه کنترل بيشتر است .