Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل استقرار مدیریت دانش در آموزشوپرورش شهرستان دورود با استفاده از تکنیکهای دادهکاوی بوده است. روششناسی: جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری مدیریت آموزشوپرورش شهرستان دورود که تعداد آنها 155 نفر بود. ضریب پایایی پرسشنامه مورداستفاده از طریق آلفای کرون باخ 90/؛ و از طریق روش دونیمه کردن 69/. به دست آمد که در هر دو روش مورد تایید است. برای تحلیل دادهها از روشهای دادهکاوی و از نرمافزارهای Weka، Rosseta و Excel استفاده شد. یافتهها: دقت پیشبینی با استفاده از رافست 7235/ 0، درخت تصمیمگیری 9525/ 0، تئوری بیز 985/ 0، شبکههای عصبی مصنوعی 9835/ 0 به دست آمد. قوانین توسط الگوریتم ژنتیک، جانسون، هولتس و درخت تصمیمگیری ارائه گردید. بر اساس این قوانین، انتقال دانش، حفظ کارکنان دانش گرو استفاده مدیران از نظرات و پیشنهادات کارکنان، نقش بسزا و عمدهای در استقرار مدیریت دانش در آموزشوپرورش ایفا مینمایند. نوآوری: این تحقیق ازآنجهت دارای نوآوری است که برای تجزیهوتحلیل دادهها از تکنیکهای دادهکاوی استفاده مینماید. در پژوهش حاضر از بین عوامل زمینهای، بدون تمرکز روی عاملی خاص و در نظر گرفتن فرضیهای به بررسی موضوع پرداختهشده است. نتیجهگیری: حفظ کارکنان دانش گر باعث میگردد که تجربیات، مهارتها و دانش نهفته در این افراد از سازمان بیرون نرود و دیگر آنکه استفاده از دانش و نظرات این افراد و سایر کارکنان سبب ظهور دانش در سازمان میگردد که در پی آن سبب انتقال دانش در سازمان میشود.
Objective: The aim of the present study was to investigate the factors of knowledge management establishment in Doroud city education and training using data mining techniques. Methodology: The statistical population included all administrative staff of education and training management of Dorud city, whose number was 155 people. The reliability coefficient of the questionnaire used through Cronbach's alpha of 0.90; and by the method of halving 0.69 It was found to be approved in both ways. Data analysis methods and Weka, Rosseta and Excel software were used to analyze the data. Results: Prediction accuracy was obtained using 0.73535 Rough set, 0.92525 decision tree, 0.985 base theory, 0.983535 artificial neural networks. The rules were provided by the genetic algorithm, Johnson, Holtz, and the decision tree. Under these laws, knowledge transfer, retaining knowledgeable employees, and managers 'use of employees' opinions and suggestions play a significant role in establishing knowledge management in education. Innovation: This research is innovative because it uses data mining techniques to analyze the data. In the present study, the subject matter has been studied without focusing on a specific factor and considering a hypothesis. . Conclusion: Preserving knowledgeable employees prevents the experiences, skills and knowledge of these people from leaving the organization, and the use of knowledge and opinions of these people and other employees causes the emergence of knowledge in the organization, which in turn leads to knowledge transfer. In the organization.
Machine summary:
تولید قوانین با درخت تصمیم گیری قانون اول : اگر واحد کاری انتقال دانش را کم و یا خیلی کم برای کارکنان تسهیل کند و مدیران از نظرات و پیشنهادات کارکنان تا حدودی و یا کمتر استقبال نمایند، آنگاه امکان استقرار مدیریت دانش وجود ندارد.
قانون چهارم : اگر مدیران از نظرات و پیشنهادات کارکنان تا حدودی استقبال نمایند و واحد کاری انتقال دانش را به صورت زیاد برای کارکنان تسهیل کند آنگاه امکان استقرار مدیریت دانش وجود دارد.
قانون دوم : اگر مدیران از نظرات و پیشنهادات کارکنان تا حدودی استقبال نمایند و واحد کاری انتقال دانش را تا حدودی برای کارکنان تسهیل کند آنگاه امکان استقرار مدیریت دانش وجود دارد.
قانون دوم (٢ درخت تصمیم گیری ٤ هولتس ): اگر واحد کاری انتقال دانش را کم برای کارکنان تسهیل کندو مدیران از نظرات و پیشنهادات کارکنان استقبال زیادی و یا خیلی زیادی نمایند، آنگاه امکان استقرار مدیریت دانش وجود دارد.
قانون چهارم (٦ ژنتیک ٥ جانسون ٢ هولتس ): اگر مدیران از نظرات و پیشنهادات کارکنان تا حدودی استقبال نمایند و واحد کاری انتقال دانش را خیلی کم برای کارکنان تسهیل کند آنگاه امکان استقرار مدیریت دانش وجود ندارد.
قانون ششم (٥ ژنتیک ٣ جانسون ٦ هولتس ): اگر مدیران از نظرات و پیشنهادات کارکنان تا حدودی استقبال نمایند و واحد کاری انتقال دانش را به صورت زیاد برای کارکنان تسهیل کند آنگاه امکان استقرار مدیریت دانش وجود دارد.
قانون نهایی ششم : اگر مدیران از نظرات و پیشنهادات کارکنان تا حدودی استقبال نمایند و واحد کاری انتقال دانش را به صورت زیاد برای کارکنان تسهیل کند آنگاه امکان استقرار مدیریت دانش وجود دارد.