Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عوامل ساختاری، زمینهای و رفتاری در قالب الگوی سهشاخگی بر مدیریت دانش در یک سازمان دفاعی انجام شده است. در این تحقیق که از نوع کاربردی و توسعهای است بر اساس رویکرد معادله ساختاری، رابطه بین عوامل یادشده و مدیریت دانش، الگوسازی شده است. جامعه آماری، تعداد 107 نفر شامل مسئولان، مدیران و کارکنان واحدهای گسترشیافته سازمان موردمطالعه در سراسر کشور میباشد. نتایج نشان میدهد بین متغیرهای اصلی تحقیق، رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد، همچنین در مقایسه بین عوامل الگوی سهشاخگی، مشخص گردید عوامل «ساختاری، «رفتاری» و «زمینهای» بهترتیب اولویت، بیشترین تأثیر را بر مدیریت دانش سازمان موردمطالعه دارند و در نهایت اینکه در بین عوامل ساختاری، «ساختار سازمانی»، در بین عوامل رفتاری، «مدیریت و رهبری»، و در بین عوامل محیطی، «تعامل منطقی با دنیای علمی بیرونی» بیشترین تأثیر را بر مدیریت دانش دارند.
This research fulfilled by purpose to investigating the role of structural, contextual and behavioral factors in the form of trident model on knowledge management in a defence organization, in this research that is a functional and expansion research – we modelized on the basis of structural equation approach and relation between these factors and knowledge, management. The statistical population was consisted of 107 people of the organization throughout the country, including chairmans, managers and personnel’s. The results showed that there are positive and. Meaningful relationship between basic research variable, and in comparison between the factors of trident model, we determined that, the structural, behavioral and contextual factors in order to priority, have most affected on knowledge management of the organization, and ultimately, organization structure has most effect in structural factors, management and leadership has most impact in behavioral factors and so “logical interaction with external scientific world” has most affected in contextual factors.
Machine summary:
اين مهـم به نوبۀ خود نيازمند شناخت عوامل ساختاري، رفتاري و زمينه اي به دليل قابليت پوشـش همۀ تعامل هاي مؤثر سازمان مـيباشـد (دهقـان و همکـاران ، ١٣٩١)؛ زيـرا ترکيـب کارکنـان ، شبکه ها، سامانه هاي اطلاعاتي، فرايندها و روش هاي جاري، امکانات و تجهيزات ، افزون بر اينکه از هدررفت سرمايه هاي دانشي جلوگيري مـيکنـد، درک و ديـد فرمانـدهان و رهبران را افزايش داده و با تسهيل اتخاذ تصميم مناسب ، کارآيي و بهره وري سـازمان را اعتلا ميبخشد )٢٠٠٨ ,Smith(.
بررسي ادبيات مرتبط نشان ميدهد با وجود تلاش هاي انجـام شـده ، مطالعـه اي کـه بـه شکل مستقيم و در يک قوارة منسجم ، به بررسي تأثير عوامل ساختاري، رفتاري و زمينه اي بر مديريت دانش در کشور و به طور مشخص سازمان هاي دفـاعي پرداختـه باشـد، وجـود ندارد، بنابراين دغدغۀ اصلي اين تحقيق ، فقدان آگاهي از شناخت تأثير عوامل سه گانـه بـر مديريت دانش در سازمان دفاعي مورد مطالعه ميباشد.
اين مهم در هـدررفت دانـش و در نتيجه ، کاهش کارآيي مديريت کلان سازمان مؤثر ميباشد، پس اين مقالـه بنـا دارد تـا بـه بررسي تأثير عوامل ساختاري، رفتاري و زمينه اي که با عنوان الگوي سه شـاخگي سـازمان شناخته شده است ، بر مديريت دانش در سازمان دفاعي مورد مطالعه بپردازد.
عوامل مؤثر در مديريت دانش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در مورد شناخت عوامل الگوي سه شاخگي، مطالعه هاي متنوعي وجـود دارد کـه در جدول شمارة ٢ به برخي از آنها اشاره شده است .