Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش تریز (TREZ) بر ذهنیت فلسفی و راهبردهای فراشناختی در دانشآموزان دختر بود. روش: روش پژوهش شبهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه سوم دورهی دوم متوسطه شهر خرمآباد در سال تحصیلی 97-1396 بود که از میان آنها 60 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و سپس بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (گروه آزمایش 30 نفر و گروه گواه 30 نفر). آموزش تریز (TREZ) در گروه آزمایش به مدت 6 جلسه 90 دقیقهای اجرا شد و یک ماه بعد از اتمام جلسات، پسآزمون و مرحله پیگیری اجرا گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای ذهنیت فلسفی و راهبردهای فراشناختی استفاده شد. یافتهها: یافتهها از اثربخشی آموزش تریز TREZ)) بر ذهنیت فلسفی و راهبردهای فراشناختی در دانشآموزان دختر در مراحل پسآزمون و پیگیری حمایت کرد. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که روش مزبور بر ذهنیت فلسفی و راهبردهای فراشناختی دانشآموزان دختر تأثیر گذاشته است لذا به معلمان پیشنهاد می شود در طول دورهی آموزش، خلاقیت و آموزش تریز را به دانشآموزان ارائه دهند.
Introduction: The purpose of this study was to investigate the effect of TREZ training on philosophical mentality and metacognitive strategies in female students.
Methods: This quasi-experimental research was a pre-test, post-test design and follow-up with the control group. The statistical population of the study consisted of all third-grade female students in the second grade secondary school of Khorramabad in the academic year of 2017-2018. The 60 of them were selected by multi-stage random cluster sampling and then randomly assigned to two experimental and control groups (each group=30 subjects). The 6-session of 90-minute TREZ training conducted for the experimental group and one month after the end of the sessions, post-test and follow-up stages were performed. To collect data, philosophical subjective questionnaire and metacognitive strategies were used.
Results: The findings revealed the effectiveness of TREZ training on philosophical mentality and metacognitive strategies in female students in post-test and follow up stages.
Conclusion: Consequently, the method has influenced the philosophical mentality and metacognitive strategies of female students. Therefore, it is suggested that teachers provide students with creativity and teaching methods during the training period.