Abstract:
دانشجویان دارای استعدادهای بالقوهای هستند که این استعدادها باید توسط خود و یا راهنمایان آموزشی شناختهشده تا از آنها بهرهبرداری صحیح به عمل آید. به این منظور لازم است، روشهای آموزشی، یاددهی و یادگیری مناسب، جهت ارتقاء آنها موردبررسی قرار گیرد. آموزش صحیح میتواند فراگیران طراحی را در مسیری مشخص و درست قرار داده؛ همچنین موجبات ارتقاء قدرت طراحی آنان را فراهم سازد. این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این سؤالات است؛ که آموزش معماری مبتنی بر کارگاه میتواند توانایی طراحی دانشجو را بالا ببرد؟ آموزش معماری مبتنی بر کارگاه میتواند توانایی فراشناختی دانشجو را افزایش دهد؟ روش این تحقیق، پژوهشی عمل نگر مبتنی بر طرح نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون بود. جهت انجام پژوهش از آزمون فراشناخت حالتی جهت سنجش تحلیل شناختی در چهار بعد آگاهی، راهبرد شناختی، برنامهریزی و بررسی خود و از آزمون طراحی محقق ساخته جهت سنجش قدرت طراحی استفاده شد. بر اساس نتایج این پژوهش میتوان گفت که روش آموزش معماری مبتنی بر کارگاه میتواند به ارتقای کیفی سطح طراحی کمک نماید و قدرت تحلیل فراشناخت دانشجو را نیز افزایش دهد.
Proper training can put design learners in the right direction. It also enhances the power of drawing. Objective of this study was the effectiveness of architectural studio-based learning on increasing drawing power and metacognition abilities of students. This research seeks to answer these questions: Can architectural studio-based learning increase student design ability? Can architectural studio-based learning increase metacognition abilities? The method of this research was a quasi- experimental design with pre-test, post-test based on action research. The population was all students from Azad Islamic University of Hamedan in Architecture Studio course. To do research was used from metacognition test in four dimensions: Awareness, Cognitive Strategy, Planning and Check yourself and from Drawing test. The students randomly (15 person in each group) assigned to the experimental group and control group. Used experimental methods After Group of Eight meeting them and also used from Kolmogorov- Smirnoff test and Leven test for presumption calculation and for Hypothesis analysis from MANOVA. Results showed that architectural studio-based learning have been effective in increasing designing power and there are significant differences between the two groups. Also Results of this research indicated the importance of architectural studio-based learning on metacognition abilities in four dimensions: Awareness, Cognitive Strategy, Planning and self-evaluation. In addition, Architectural training based on studios can increase power of drawing in Architecture students and also can help to these students in presentation designing and drawing. Although most of the learning problems is reason of cognition disabilities in students. architectural studio-based learning is one of the cognition strategies that can influence on cognition ability and analytical; and lead to academic achievement.
Machine summary:
ايـن پژوهش به دنبال پاسخگويي به اين سؤالات است ؛ که آموزش معماري مبتني بر کارگاه مي تواند توانايي طراحي دانشجو را بالا ببـرد؟ آمـوزش معماري مبتني بر کارگاه مي تواند توانايي فراشناختي دانشجو را افزايش دهد؟ روش اين تحقيق ، پژوهشـي عمـل نگـر مبتنـي بـر طـرح نيمـه آزمايشي از نوع پيش آزمون - پس آزمون بود.
17 1 Soliman 2 Goetz & Alexsander (به تصویر صفحه رجوع شود)جدول ١– روش هاي آموزش و يادگيري کارگاهي براي فرايند طراحي معماران (به تصویر صفحه رجوع شود) (سليمان ، ٢٠١٧: ١٣) توانايي فراشناختي : از منظر علوم شناختي که زيربناي آموزش شناختي مي باشد، براي تحقق يادگيري بايد بـه فعـال سـاختن فرآينـدهاي شناختي مبادرت کرد که اين فرآيندها عبارتند از فرآيندهاي مفهومي ، فرآيندهاي تحليلي و فرآينـدهاي اجتمـاعي ؛ فرآينـدهايي کـه مـي تواننـد يادگيري را پوشش دهند و هر کدام نيز داراي مؤلفه هايي است .
نتايج اين پژوهش به دنبال تائيد يا رد فرضيه هاي پژوهشي زير است : آموزش معماري مبتني بر کارگاه بر توانايي فراشناختي و طراحي دانشجويان معماري تأثير دارد.
نتايج اين پژوهش با بررسي بابايي اميري و عاشوري (١٣٩٣)، توحيدي (١٣٨٩)، هاشمي (١٣٨٨)، مبني بر اينکه اسـتفاده از ابعاد فراشناختي باعث افزايش خلاقيت هاي تصميم گيرندگان در نحوه تصميم گيري و اجراي آن ها مي باشد، همخواني دارد.