Abstract:
ناتوانی در انجام حرکات عملکردی از مهمترین عوامل ایجاد آسیبهای عضلانی اسکلتی است. در تحقیق حاضر، مطالعه شد که تمرین حرکات بنیادین ثباتبخشی پویای عصبی عضلانی[1]، چه اندازه موجب بهبود انواع حرکات عملکردی میشود. نمونۀ تحقیق شامل 34 دانشجوی دختر بود که بهطور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. سن، قد و وزن گروه تجربی بهترتیب 68 /0± 8/ 18، 63/ 5± 4/ 160 سانتیمتر و 41/ 14±4/ 61 کیلوگرم و گروه شاهد 91 /0± 9/ 18، 16/ 3± 5/ 160 سانتیمتر و 10/ 12±2/ 61 کیلوگرم بود. گروه شاهد تمرینات معمول و گروه تجربی پروتکل مطالعه را 3جلسۀ 50 دقیقهای در هفته به مدت شش هفته انجام دادند. از پنج آزمون حرکتی بهعنوان نشانگرهای اثربخشی تمرینات استفاده شد. تحلیل واریانس برای اندازههای تکراری بیانگر وجود تعامل معنادار در هر پنج آزمون حرکتی بهنفع گروه تجربی بود (29/ 0 ≤ƞ2 و 001/ 0> P و 13/ 4 ≤(32و1)F). براساس ضرایب مجذور اتا، کمترین و بیشترین تفاوت ضریب پیشرفت بهترتیب در آزمونهای تعادلY و غربالگری حرکات عملکردی مشاهده شد. یافتهها موید آن است که میتوان از تمرین حرکات بنیادین برای بهبود حرکات عملکردی استفاده کرد. بهبود کمتر حرکات عملکردی تخصصیتر نشان میدهد که آنها احتمالا علاوهبر حرکات بنیادین به تمرین تخصصی حرکت نیز نیاز دارند.
Disability to perform functional movements is known as one of the most crucial factors of musculoskeletal injuries. This study investigated the degree to which fundamental movement exercises of Dynamic Neuromuscular Stabilization (DNS) could lead to an improvement in various functional movements. The research sample consisted of 34 female students who were randomly split into two groups. Their age, height and weight were 18.8±0.68, 160.4±5.63 cm and 61.4±14.41 kg for the experimental group and 18.9±0.91, 160.5±3.16 cm and 61.2±12.10 kg for the control group, respectively. The experimental group followed a six-week exercise protocol, with each week running three sessions of 50 minutes. Five movement tests were used as the indicators to measure exercise effectiveness. Repeated Measures ANOVA indicated a significant interaction in all five movement tests for the experimental group (F(1,32)≥4.13, P≤ 0.001 and ƞ2 ≥ 0.29), meaning that the experimental group had a higher progress coefficient compared to that of the control group. Based on Eta-square coefficients, the highest and lowest differences in the progress coefficient were observed in Y-Balance Test and Functional Movement Screening, respectively. Our findings support the hypothesis that fundamental movements can be used to improve functional movements. However, the progress coefficient declined as the functional movements turned into more specific. Lower improvements from more specific functional movements reveal that specific training of movement may be required for them in addition to the fundamental movements.