Abstract:
مقاله حاضر، براساس پژوهشی با عنوان تحلیل محتوا در مقطع ابتدایی تهیه شده است. نظام آموزش و
پرورش بنا به ضرورت تغییرات اجتماعی یکی از سازمان های پیچیده و بزرگ اجتماعی در هر کشوری
محسوب میشود و با رشد و توسعه اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی پیوندی ناگسستنی دارد و به تدریج از
یک حالت ساده ابتدایی به یک حالت پیچیده در آمده است. ثمربخشی این نظام از یک سو، تبدیل
انسان های مستعد سالم، بالنده، متعادل و رشد یافته است و از سوی دیگر تامین کننده نیازهای نیروی انسانی
جامعه در بخش های متفاوت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. به دلیل چنین اهمیتی است که در عصر
حاضر همه دولت های جهانی از کوچک و بزرگ، قدرتمند و ناتوان و صنعتی تا در حال توسعه، پرداختن
به آموزش وپرورش مردم خود را در شمار وظایف اساسی میدانند و برای همگان، سراسری و حتی اجباری
کردن آن، تعهدات سنگینی در قانون های اساسی و بنیاد خود میگنجانند و درصد زیادی از تولید ناخالص
ملی و بودجه جاری کشور را به این امر اختصاص میدهند. پژوهش حاضر به روش با شیوه توصیفی –
تحلیلی و گردآوری منابع و اسناد کتابخانه ای پرداخته است. پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به
پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است.
Machine summary:
همچنين دوره اي است که در آن فرصت و موقعيت مناسبي براي تحصيل ، تربيت و يادگيري ١ شيوه ارتباط صحيح با ديگران براي کودک فراهم ميگردد و استعدادهاي هر کودک به تدريج شکوفا ميشود با توسعه فرهنگ و تمدن بشر و نياز انسان به خواندن ، 1- learning نوشتن و حساب کردن و غيره بتدريج برتعيم آموزش همگاني و بهره گيري از تعليمات اجباري تاکيد شده است در ايران تصميم ايجاد آموزش همگاني و توجه به آموزش ابتدائي ضرورت دارد (پريرخ ، مهري، زهره پريرخ ، و زهرا مجدي، ١٣٨٩).
اين مجموعه فعاليت هاي هدفدار و نظام مند و روش مدار، خود، طي يک فرايند منطقي و منظم علمي، چارچوب محتواي آموزش در سطح برنامه هاي خرد و کلان آموزشي را طرح ريزي ميکند و چگونگي سازمان بندي محتوا را براي تحقق اهداف مشخص تعيين ميکند.
). از نظر سيلور، الکساندرو لوئيس : از نظر اين گروه از صاحبنظران ، محتوا بايد داراي اين ويژگيها باشد: معرفي انديشه هاي يک رشته علمي، بوجودآورنده درکي روشن از ساختار بنيادي رشته علمي تفهيم کننده روش هاي بررسي با استفاده از مثال و مسئله ، جهان شمول بودن مفاهيم و اصول انتخاب شده ، برقرارکننده تعادل ميان سهل و مشکل ، فراهم کننده فرصت تقويت تخيل فراگير در ارتباط با هدف هاي عيني و داراي اعتبار و روائي کافي (سيلور، جي گالن ، الکساندر، ويليام ام .
به اعتقاد بسياري از صاحبنظران ، کتاب درسي يا محتواي آموزشي به ويژه نظام آموزشي متمرکز که محور مکتوب و مدون تعليم و تربيت محسوب مي شود و فعاليت و تجارب تربيتي دانش آموزان توسط معلم و حول محور آن سازماندهي ميشود به بررسي و تحليل علمي نياز دارد.