Abstract:
یادگیری الکترونیک حیطه ای نسبتا نوپا در عرصه تعلیم و تربیت است که فرصت یادگیری را برای هرکس، هرکجا و در هر زمان فراهم میکند. هدف این پژوهش تعیین اندازه اثر پیامدهای شناختی، عاطفی و روانی - حرکتی یادگیری الکترونیک بر اساس پژوهشهای داخل کشور به وسیله یک روند تحقیقی فراتحلیل است. جامعه آماری به تحقیقات در دسترس مرتبط، پیامدهای شناختی، عاطفی و روانی - حرکتی یادگیری الکترونیک در داخل کشور مربوط میشود که پس از لحاظ ملاکهای ورود و خروج در نهایت نتایج کمی 37 تحقیق تحلیل شدند. ترکیب اندازههای اثر اختلاف فراگیران در آموزش الکترونیک و سنتی حاصل از این تحقیقات نشان دادند که به صورت کلی عملکردفراگیران در آموزش الکترونیک برتر از فراگیران در سیستم آموزش سنتی است (ES: 0/48). این تفاوت در بیش از دو سوم اندازههای اثر تحقیقات اولیه مشاهده شد با این وجود با تحلیلهای دقیق تر مشخص شد که تفاوت معنادار بین دو گروه آموزش الکترونیک و سنتی در تمام شاخصهای شناختی(ES: 0/47)، عاطفی (ES: 0/65)و روانی - حرکتی (ES: 0/42) است. هم چنین تحلیلهای تکمیلی نشان دادند که از بین شیوههای مختلف آموزش الکترونیک بزرگ ترین اندازه اثر به ترتیب مربوط به شیوههای آموزش مبتنی بر کامپیوتر (ES: 0/75)، آموزش مجازی (ES: 0/48) و مدرسه هوشمند (ES: 0/45) میباشد که اندازههای اثر شیوههای آموزش مبتنی بر کامپیوتر و آموزش مجازی از لحاظ آماری معنادار نیز میباشند.
E- Learning is a partly newfound field in education domain, that provides learning opportunity for everyone, everywhere and every time. The purpose of this study was to determine the combined effect of e-learning based on domestic research through a Meta-analysis procedure. Statistical population in the study is concerned the domestic available research that related to cognitive, affective and psychomotor domains schooling e-learning outcomes. In general, 37researches were investigated as primary researches after considering the inclusion and exclusion criteria. Combined effect size difference between e-learning learners than traditional base learners showed that the overall traditional base learners compared with e-learning learner are weaker (ES =0/49).This difference was observed in more than two-thirds of the primary research. However, more detailed analysis revealed that, the significant differences between the two groups about cognitive (ES =0/49)and affective indicators (ES =0/51).And about psychomotor indicators was not statistically difference(ES =0/39).Additional analysis also showed that, the greatest difference between the methods of e-learning Belongs to computer based learning (ES =0/96), smart school (ES =0/95) and online learning (ES =0/42) respectively; that the effect sizes of computer based learning and online learning are significant.
Machine summary:
هدف اين پژوهش تعيين اندازه اثر پيامدهاي شناختي، عاطفي و رواني - حرکتي يادگيري الکترونيک بر اساس پژوهش هاي داخل کشور به وسيله يک روند پژوهشي فراتحليل بود.
جامعه آماري به پژوهش هاي در دسترس مرتبط ، پيامدهاي شناختي، عاطفي و رواني - حرکتي يادگيري الکترونيک در داخل کشور مربوط ميشود که پس ازلحاظ ملاکهاي ورود و خروج درنهايت نتايج کمي ٣٧ پژوهش تحليل شدند.
بررسيهاي مقدماتي به عمل آمده در پايگاه هاي اطلاعاتي داخل کشور نشان ميدهد که فراتحليل مدوني در ارتباط با اثرات يادگيري الکترونيکي بر پيشرفت تحصيلي فراگيران اجرا نشده است ؛ با اين وصف در داخل کشور پژوهش هاي متعددي در ارتباط با پيامدهاي يادگيري الکترونيکي بر شاخص هاي شناختي، عاطفي و رواني - حرکتي فراگيران وجود دارد.
1. Borenstein واحد تحليل در فراتحليل يافته هاي کمي پژوهش هاي ديگر است ؛ بنابراين جامعه آماري اين فراتحليل به پژوهش هاي در دسترس مرتبط با پيامدهاي شناختي، عاطفي و رواني - حرکتي يادگيري الکترونيک در داخل کشور مربوط است .
اندازه هاي اثر ترکيبي تصادفي براي تفاوت در شاخص هاي پيشرفت تحصيلي در آموزش الکترونيک و سنتي به تصویر صفحه مراجعه شود.
اندازه هاي اثر ترکيبي تصادفي براي تفاوت در شاخص هاي شناختي و عاطفي روش هاي مختلف آموزش الکترونيک به تصویر صفحه مراجعه شود.
جدول ٥ اندازه هاي اثر ترکيبي تصادفي براي تفاوت در شاخص هاي شناختي، عاطفي و رواني - حرکتي انواع آموزش الکترونيک را نشان ميدهد.
ديگر نتايج اين فراتحليل نشان داد که در آموزش الکترونيک و سنتي شاخص هاي شناختي، عاطفي و رواني - حرکتي داراي اندازه اثر و شدت بالا هستند.