Abstract:
هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی رایطه بین شخصیت برند با وفاداری طرفداران تیمهای استقلال و پرسپولیس در استان مازندران است. روششناسی: روش انجام تحقیق حاضراز نوع توصیفی و همبستگی و جامعه آماری آن طرفداران دو تیم استقلال و پرسپولیس در استان مازندران است که تعداد نمونه 385 نفر به صورت خوشهای تصادفی در سه منطقه محلی غرب، مرکز و شرق استان انتخاب شدند. از پرسشنامه محققساخته شخصیت برند برگرفته از پرسشنامه استاندارد خدادادی (1393) و پرسشنامه وفاداری مشتریان آلن (1990) استفاده شده است. جهت برآورد روایی محتوا پرسشنامه از نظرات 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و متخصصان مربوطه استفاده شده است و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (شخصیت برند 83/0 و وفاداری مشتریان 72/0) به دست آمد. از آمار توصیفی برای توصیف متغیرهای جامعه تحقیق و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کلموگروف اسمیرنوف و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین شخصیت برند با وفاداری طرفداران رابطه معنی دار و مستقیمی وجود دارد (001/0p =) و هر دو بعد شخصیت برند (شایستگی و هیجان) تاثیر مثبت و معنیداری بر وفاداری به برند دارند (001/0p =). همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد که هم در بعد رفتاری وفاداری و هم در بعد نگرشی وفاداری، بعد هیجان در رتبه اول از نظر پیش بینی شخصیت برند نسبت به وفاداری برند قرار دارد (001/0p =؛ 390/0، 179/0 = ضریب بتا). بعد شایستگی شخصیت در بعد رفتاری وفاداری معنیدار بوده (003/0 p =) اما در بعد نگرشی وفاداری معنیدار نبوده است (176/0 p =). نتیجهگیری: بهطور کلی لازم و ضروری است تا مدیریت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در جهت تقویت بعد هیجان برند در تیم و باشگاه خود گام بردارند
Objective: The Purpose of this study examines the relationship between brand Personality with loyalty fans Esteghlal and Persepolis teams In Mazandaran province. Methodology: The research method is descriptive and correlational. Its statistical population fans Esteghlal and Persepolis, were selected sample size of 385 with method cluster randomized in the local area, West, Central and East provinces. Researcher-maker questionnaire had used brand personality that derives from standard questionnaire of Khodadadi (1393) and customer loyalty questionnaire of Allen (1990). From view the 10 sport management professors and relevant experts has been used to estimate the content validity questionnaire and using Cronbach's alpha coefficient were obtained its reliability (brand personality 0/839 and Customer loyalty 0/720). Descriptive statistics was used to describe study variables and to analyze the test data and the Pearson correlation coefficient and regression and KS. Results: The results showed that between personality brand with loyalty of fans there is a direct and significant relationship (p=0/001), and both dimensions of personality brand (Competence and excitement) have significant impact on brand loyalty (p=0/001). The regression analysis showed that, in both aspects of behavioral loyalty and attitudinal loyalty (Beta coefficient=0/179, 0/390. P=0/001), the excitement has the first importance for the prediction of brand loyalty towards the brand personality. Personal competency aspect in behavioral aspect of loyalty was significant (p=0/003) but it was not significant in attitudinal loyalty aspect (p=0/176). Conclusion: Generally, it is necessary to management of the Esteghlal and Persepolis brand excitement to strengthen the team and the club after his move.