Abstract:
زمینه و هدف: سکوت سازمانی که به عنوان یکی از موانع پیشرفت سازمانها مطرح شده است با سیرت نیکو و کار تیمی بهبود مییابد. این مطالعه باهدف تعیین نقش سیرت نیکوی مدیران بر سکوت کارکنان با میانجیگری کار تیمی در کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی انجام شده است.
مواد و روشها: این پژوهش توصیفی- همبستگی، مبتنی بر مدل یابی معادلات ساختاری است. نمونه پژوهش شامل 175 نفر از کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1398بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد سیرت نیکوی مدیران بارکر و کوی (2003)، کارتیمی لنچیونی (2000) و سکوت سازمانی واکولا و بورادوس (2005) استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS 24 و LISREL 8. 8 تحلیل شد.
یافتهها: اثر مستقیم سیرت نیکوی مدیران بر سکوت سازمانی (t=-3/19، β=-0/41)، اثر مستقیم کارتیمی بر سکوت سازمانی (t=-4/48، β=-0/48) و اثر مستقیم سیرت نیکوی مدیران بر کار تیمی (t=3/39، β=0/36) معنادار بود. همچنین ضریب اثر غیرمستقیم سیرت نیکوی مدیران بر سکوت سازمانی 0/17 بود که نقش معنادار کار تیمی در تاثیر سیرت نیکوی مدیران بر سکوت سازمانی را نشان میدهد.
نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که سیرت نیکوی مدیران با میانجیگری کار تیمی باعث کاهش سکوت در کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی میشود. براین اساس توصیه میشود که مدیران با ارتقای اخلاق حرفهای و منشهای اخلاقی خود، اصل احترام به کرامت انسانی را مورد توجه قرار داده و موجبات کارتیمی را فراهم آورند.
Background and Aim: Euthanasia is one of the most important and challenging topics in the field of biomedical ethics. This study was conducted to compare the situation of "physician-assisted suicide" in the laws of different countries and to explain its position in the Iran legal system.
Materials and Methods: In this comparative study, after purposeful search and review of related studies, the issue of "physician-assisted suicide" in the laws of 12 different countries was compared and then, the need to criminalize it in the legal system based on ethical and Islamic principles was discussed.
Findings: Countries' position towards criminalization or decriminalization of "physician-assisted suicide" is different. It has been criminalized in England and Wales, Germany and Canada, absolutely, and in countries such as Sweden, the Netherlands, Belgium and the state of Victoria, Australia, conditionally. Although most of the United States has criminalized it, the states of Colorado, Oregon, Washington, Vermont, Montana, and California, along with Switzerland, Colombia, Luxembourg and India, have taken steps to legalize it. Despite the religious sanctity of suicide and its immorality in Islamic teachings, it has not been explicitly criminalized in the Iran legal system.
Conclusion: Given the relative silence of the legislature about suicide, the legal gap of "physician-assisted suicide" is observed. Thus, based on moral and Islamic teachings and other criteria of criminology in religious communities, it is appropriate to consider the criminalization of this issue and its conditions in the Iran legal system.