Abstract:
پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی آموزش بردباری و دیگرپذیری بر سلامت روان و سازگاری کودکان پایه اول ابتدایی شهرستان گرگان میپردازد. روش تحقیق از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان پایه اول ابتدایی شهرستان گرگان در سال تحصیلی 98-1397 بود. تعداد 30 دانشآموز با روش نمونه گیری در دسترس که در پرسشنامه ارزیابی سلامت روان کودکان و نوجوانان (CSI-4) اسپرافکین و همکاران (1984) و پرسشنامه سازگاری کودکان دخانچی (1377) نمرات متوسطی بین 3 الی 4 دریافت کردند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس جلسات آموزش بردباری و دیگرپذیری طی 9 جلسه 90 دقیقه ای، هفته ای یک جلسه انجام شد. بعد از اجرای آموزش پس آزمون اجرا شد. برای آزمون فرضیه پژوهش از آزمون کواریانس چند متغیره استفاده گردید .یافته ها نشان داد که آموزش بردباری و دیگرپذیری در بهبود و ارتقای سازگاری و سلامت روان کودکان میتواند موثر باشد.
The present study investigates the effectiveness of tolerance and otherness training on mental health and adaptability of primary school children in Gorgan. The research method was quasi-experimental with pretest-post test design with control group. The statistical population consisted of all primary school children in the city of Gorgan during the academic year of 2018. A sample of 30 students was selected using the available sampling method, which was selected in the Children's and Adolescent Mental Health Assessment Questionnaire (CSI-4), Sprafkin et al. (1984) and the Dokhanchi's Children Adaptation Questionnaire (1998), and scored a moderate score of 3 to 4. They were randomly assigned to two groups of 15 test and control groups. Then, tolerance training sessions were conducted during 9 sessions of 90 minutes, a weekly session. Post-test training was performed. To test the research hypothesis, multivariate covariance test (MANKOVA) was used. Findings showed that tolerance training and otherness can be effective in improving the mental health and adaptability of children.