Abstract:
As an influential area of education, language teaching has undergone various changes in
its theoretical and practical frameworks during the last decades. The common purpose of all
research studies has been to optimize the instruction process. Since language learning does
not happen in vacuum, and some information is required for examining its quality, language
tests are used. Yet, the question still remains as to whether language tests are just simple
tools for assessing the content of materials that have been instructed or they can be used for
formative goals as well. In the present study, we attempted to examine the utility of language
tests in enhancing students’ grammar acquisition. The action research reported in this paper
sought to investigate whether and to what extent the implementation of Learning-oriented
Assessment )LOA) can facilitate the acquisition of grammar by intermediate second language
)L2) learners. In our classes at a university in the north east of Iran, where we were both
teaching grammar to students of English Language and Literature, we faced students who
were struggling not only with the acquisition of the grammar points but also the actual use of
what they had learnt in the grammar exams.
Typically, in grammar classes, we teach a set of grammar items in their book through using
examples and performance tasks during the semester. Having the fact in mind that students’
performance is highly dependent on the method of our instruction, we tried to use new methods
for improving their learning output. In the beginning stages of our trial for teaching grammar
innovatively, we observed little change in the learners’’ performance while gradually by the
continuation of the new instructional method students’ performance showed a significant
improvement as a results of our LOA grammar instruction. Pedagogically, the findings of our
study call for a shift in the assessment procedures that provide simultaneous learning and
testing opportunities.
در این پژوهش کوشیده ایم با به کارگیری اصول و قواعد اقدا مپژوهشی به بررسی تأثیر «سنجش یادگیری-محور» در فراگیری قواعد دستوری زبان انگلیسی در بین زبا نآموزان با سطح متوسط بپردازیم. در کلا سهایی که ما در آ نها مشغول به تدریس دستور زبان انگلیسی بودیم با این موضوع مواجه شدیم که برخیا ز دانشجویان نه تنها در فراگیری نکات آموزشی و دستوری زبان انگلیسی با مشکل مواجه اند بلکه در به کارگیری آن نکات نیز توانمندی اندکی دارند. بدیهی است که به طور کلی در کلا سهای تدریس دستور زبان ابتدا نکات آموزشی ارائه می شود و سپس به حل تمرین پرداخته می شود؛ اما از آن رو که عملکرد دانشجویان به طور مستقیم نیز از شیوة تدریس تأثیر می پذیرد تصمیم گرفتیم تا با بهبود و ارتقای روش تدریس به افزایش کیفیت آموزش بپردازیم. نحوة انجام پژوهش بدین ترتیب بود که در یکی از کلاس هایمان بخش هایی از گرامر را که مدنظر بوده به صورت مرسوم تدریس کردیم و سپس به حل تمرین پرداختیم، اما برای برخی دیگر فراتر از تدریس، همزمان آنان را سنجیدیم و اگر ابهام یا نقطة ضعفی در عملکردشان دیده می شد به آنان بازخورد مناسبی ارائه می کردیم تا عملکرد خود را بهبود بخشند. این پروسه تا فراگیری کامل قواعد مدنظر نیز ادامه داشته است. در مراحل ابتدایی به کارگیری این روش، تفاوت چندانی در عملکرد دانشجویان مشاهده نشد اما پس از گذشت مدت زمان اندکی (حدود 5 جلسه) نشانه های بهبود در یادگیری و استفاده از نکات تدریس شده را مشاهده کردیم. افرادی که به صورت معمول و سنتی آموزش زبان خود را ادامه دادند همچون گذشته با سرعت یادگیری کمی در کلاس ها حاضر می شدند در حالی که افرادی که برای ایشان با استفاده از سنجش یادگیری - محور مطالب را ارائه نمودیم توانمندتر بودند و با انگیزة بیشتری به یادگیری پرداختند. درگام آخر دریافتیم که به کارگیری سنجش یادگیری- محور به صورت اساسی می تواند در بلند مدت عملکرد زبان آموزان را ارتقا بخشد.