Abstract:
هدایتگر یا راهنمای اخلاق ، کسی است که دیگران را به انجام کار خوب / درست و ترک کار بد / نادرست راهنمایی می کند. هدف پژوهش حاضر ، تحلیل نقش شفقت و دلسوزی به مثابه منش و رفتار هدایتگر اخلاق در متقاعدسازی مخاطب است. روش پژوهش از نوع تحلیل داده بنیاد و تحلیل منطقی است. جامعه آماری ، دانشجویان کلاس معارف ، متربیان و مخاطبان امر به معروف و نهی از منکر هستند و نمونه تحقیق شامل ۵۵ نفر از آنها به صورت هدفمند است. از کدگذاری و تحلیل منطقی داده ها، این نتایج بدست آمد که دلسوزی هدایتگر با پنج گونه رفتار متمایز می شود و از دو مسیر مرکزی و پیرامونی ، به متقاعدسازی مخاطب می انجامد؛ مسیر مرکزی ، با نشانگری اهمیت بالای پیام و آگاهی بخشی به مخاطب نسبت به ناگواری وضعیتش ، توجه او را به محتوای پیام معطوف می کند. مسیر پیرامونی با ایجاد احساس مثبت مخاطب نسبت به خود ، ایجاد احساس محبوبیت نسبت به هدایتگر و قابل اعتماد بودن وی ، برانگیختن حس جبران لطف ، توجه مخاطب را به شخص پیام فرست معطوف می کند.
A moral guide is someone who instructs others to do good/right things and abandon bad/wrong things. The present research aims at providing an analysis of compassion as a guiding character which convinces the audience. The method of the research is analysis of data and logical analysis. The statistical population consists of students of Islamic doctrines and audiences of enjoining the right and forbidding the wrong. The sample consists of 55 people purposefully selected. Coding and logical analysis of the data show that compassion is distinguished by five behaviors, leading to the persuasion of the audience in central and peripheral ways. The central way points to the great importance of the message and informs the audience of his undesirable condition, directing his attention to the content of the message. The peripheral way gives the audience a good sense of himself, creates a pleasant feeling toward the guide and trust in him, and encourages a sense of compensation, thus directing the audience's attention to the person who sends the message.
Machine summary:
هدايتگر اخلاق ، اعم از محقق حوزه اخلاق اخلاق ، معلـم و مربي اخلاق ، مشاور اخلاق ، مبلغ و مروج اخـلاق اسـت و يـا ميتوانـد در مقـام سياسـتگذار و مصلح اجتماعي و مهندس اخلاق ظاهر شود (هولت ، ۱۹۹۹، ص ۲۴۷-۲۴۸)؛ همه ٔ اينهـا نقش هـايي هستند که با موضوع اخلاق و براي رهنموني ديگران فعاليت ميکنند و به دنبال تأثير فعاليت خـود بر متعلم ، متربي يا مخاطـب خـود هسـتند (عـالم زاده نـوري، ۱۳۹۲، ص ۵۶۔۵۸) از ايـن رو، هـدايتگر، عنواني است که بر همه ٔ آنها صدق ميکند.
اخلاق يکي از سؤالاتي که در ايـن راسـتا قابـل طـرح و بررسـي اسـت ، در خصـوص «دلسـوزي» 3 در متقاعد هدايتگر در مواجهه بـا مخاطـب اسـت ؛ دلسـوزي ، در بردارنـدٔه طيفـي از احساسـات ، افکـار و سازي ّ مخاط رفتارهايي با هدف تربيت ، مراقبت ، محافظت ، نجات ، تعليم ، راهنمايي، پندآموزي و تسلي است ب و به عنوان «حساس بودن نسبت به رنج خود و ديگران همراه با احساس تعهـد ژرف بـراي تـلاش 1.
نمونه ٔ تحقيق در بخش کتابخانه اي از متـون قـرآن و حـديث اسـتخراج شـده و در بخـش داده بنياد، از تحليـل مصـاحبه هاي ۵۵ مخاطـب مصاحبه شـونده بـا روش نمونـه گيري هدفمنـد ــ بر اساس اشباع نظري و مصاحبه محقق ساخته منش اقناعي ـ بـه دسـت آمـده انـد؛ ايـن مخاطبـان عبارتند از تعداد ۲۳ دانشجوي کلاس عمومي درس معارف دانشکده علوم انساني دانشـگاه تربيـت مدرس و دانشگاه آزاد اسلامي اراک، ۱۷ متربي دوره هاي هيئت مکتب الشهداي شهرسـتان تفـت و ۱۵ مخاطب امر به معروف و نهي از منکر که از طريق فضاي مجازي شناسايي شده اند.