Abstract:
برنامه درسی انواعی دارد که باید هر کدام در جایگاه خود مورد مطالعه قرار بگیرد. برنامه درسی پنهان یک نوع برنامه درسی است که که پژوهشگران را به مشاهده تعلیم و تربیت، تدریس وآموزش مدرسه به منزله متنی که باید تفسیر یا معانی پنهان آشکار گردد، فرا می خواند. برنامه درسی پنهان نه درجایی نوشته شده و نه هیچ معلمی آن را درس می دهد. بلکه محیط آموزشی مدرسه، با تمام خصوصیاتش، آن را آموزش می دهد. مقاله حاضر از نوع مروری – کتابخانه ای است که با توجه به نظرات اندیشمندان و صاحب نظران نگاشته شده است. هدف از نگاشتن این مقاله بررسی نقش برنامه درسی پنهان بر یادگیری مهارت های زندگی است که نتایج این پژوهش نشان می دهد که برنامه درسی پنهان نقش موثری در یادگیری مهارت های زندگی دارد.
Machine summary:
بررسی نقش برنامه درسی پنهان بر یادگیری مهارت های زندگی مرضیه صادقی گوغری1 ، شب بو احمدی 2 ، فریده زارع 3 1 آموزگار ابتدایی 2 آموزگار ابتدایی 3 آموزگار ابتدایی چکیده برنامه درسی انواعی دارد که باید هر کدام در جایگاه خود مورد مطالعه قرار بگیرد.
واژههاي كليدي: برنامه درسی پنهان،مهارت های زندگی مقدمه هر نظام آموزشی در تلاش است انواع مختلف دانش و مهارتها را به متربیان انتقال داده و آنها را براي بر عهده گرفتن نقشها و مسئولیتهایشان در زندگی واقعی از طریق طراحی و تدوین برنامه هاي درسی مشخص آماده سازد(علیخانی، 1382).
در این ميان برنامه هاي درسی به عنوان قلب نظام تعليم و تربيت و ابزاري در جهت تحقق اهداف آموزش و پرورش مورد توجه بيش از پيش قرار گرفت.
با توجهبه اهدافی که برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است برنامه درسی پنهان می تواند در تحقق بسیاری از این اهداف تاثیر مثبت داشته باشد(سعیدی رضوانی، 1380).
وی در این سال یک مجموعه آموزش مهارت های زندگی برای دانش آموزان کلاس هفتم تا نهم تدوین نمود که با استقبال فراوان متخصصان بهداشت روان مواجه گردید.
در پایان می توان گفت که با توجه به موارد فوق الذکر برنامه درسی پنهان بر یادگیری مهارتهای زندگی نقش داشته که باید مد نظر متولیات امر قرار بگیرد.
تاثیر برنامه درسی پنهان بر تقویت مهارت های زندگی اجتماعی در مقطع ابتدایی دانش آموزان پایه 1 منطقه 1 شهر تهران.