Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سطح شادکامی با سازگاری تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان پایه یازدهم اجرا گردید. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه یازدهم شهر آستانه اشرفیه که در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۸مشغول به تحصیل بوده اند. که ازتعداد ۱۵۰۰ نفر دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و با استفاده از جدول مورگان تعداد ۳۰۰ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش،سیاهه مونش (۲۰۰)، از مقیاس سازگاری دانش آموزان (ATSS) (۱۹۹۳) و سیاهه آزمون شخصیت کالیفرنیا (۱۹۳۹) بود.. نتایج نشان داد که بین سطح شادکامی با سازگاری تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
Machine summary:
نتایج نشان داد که بین سطح شادکامی با سازگاری تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه بین سطح شادکامی با سازگاری تحصیلی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ** معناداری در سطح 01/0 با توجه به نتیجه آزمون همبستگی،بین احساسات بلند مدت منفی و سازگاری اجتماعی با ضریب همبستگی 237/0 - (237/-0=r)،)، 99% رابطه مثبت معناداری وجود دارد..
نتایج این آزمون با نیشابوری)1390) همسو می باشد در تبیین این فرضیه می توان گفت سازگاری تحصیلی در دو بعد (احساسات بلند مدت و کوتاه مدت منفی) ارتباط منفی و معنی دار وجود دارد به طوری که افزایش استرس ادراک شده موجب کاهش خودکارآمدی تحصیلی در همه ابعاد آن می شود می شود.
بین احساسات بلند مدت مثبت و سازگاری اجتماعی با ضریب همبستگی 546/0 ، در سطح 99% رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
بین احساسات بلند مدت مثبت و سازگاری اجتماعی با ضریب همبستگی 546/0 ، در سطح 99% رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
بین احساسات کوتاه مدت منفی و سازگاری اجتماعی با ضریب همبستگی 630/0- در سطح 99% رابطه منفی معناداری وجود دارد.
بین احساسات کوتاه مدت منفی و سازگاری اجتماعی با ضریب همبستگی 630/0- در سطح 99% رابطه منفی معناداری وجود دارد.
با توجه به نتیجه آزمون همبستگی، بین احساسات کوتاه مدت مثبت و سازگاری اجتماعی با ضریب همبستگی 276/0 در سطح 99% رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
با توجه به نتیجه آزمون همبستگی، بین احساسات کوتاه مدت مثبت و سازگاری اجتماعی با ضریب همبستگی 276/0 در سطح 99% رابطه مثبت معناداری وجود دارد.