Abstract:
این پژوهش با هدف سنجش تاثیر بازاریابی موبایلی بر قصد خرید مشتریان و با رویکردی کاربردی در فروشگاه اینترنتی زنبیل صورت گرفته است. ادبیات پژوهش و مطالعات انجام شده حاکی از آن است که استفاده از بازاریابی موبایلی می تواند بر قصد خرید مشتریان تاثیر میگذارد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهای شامل ۲۲ پرسش با طیف لیکرت پنج درجه استفاده گردید. برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی سازه و روایی همگرا با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی تاییدی نیز انجام شد. مقدار روایی همگرا در تمامی متغیرها نیز بالای ۵/۰ بوده و روایی همگرا تایید شد. برای سنجش پایایی نیز ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی محاسبه گردید. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه پرسشنامه ۹۱۹/۰ محاسبه گردید و مقدار پایایی ترکیبی تمامی متغیرها نیز بالای ۷/۰ بدست آمده است. جامعه آماری این تحقیق پژوهش شامل کلیه مشتریان فروشگاه اینترنتی زنبیل میباشند و پرسشنامه به صورت تصادفی در اختیار ۴۰۰ نفر از مشتریان قرار گرفت. برای آزمون فرضیههای پژوهش از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزارLISREL استفاده شده است. نتایج نشان داده است حضور اجتماعی فناوری به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر گرایش به بازاریابی موبایلی تاثیر دارد. همچنین سادگی استفاده، سودمندی ادارکشده و لذت استفاده نیز از مهمترین عوامل موثر بر گرایش مشتریان به استفاده از خدمات بازاریابی موبایلی میباشند.
Machine summary:
بررسي عوامل موثر بر گرايش مشتريان به استفاده از بازاريابي موبايلي نورالله پيلتن * (الف )، اسفنديار نصر (ب ) الف : کارشناس ارشد مديريت بازرگاني گرايش بازاريابي و تجارت الکترونيک ، دانشگاه آزاد تهران جنوب ب: کارشناس ارشد مديريت بازرگاني گرايش بازاريابي و تجارت الکترونيک ، دانشگاه آزاد تهران جنوب چکيده اين پژوهش با هدف سنجش تاثير بازاريابي موبايلي بر قصد خريد مشتريان و با رويکردي کاربردي در فروشگاه اينترنتي زنبيل صورت گرفته است .
يافته هاي اين مطالعات حاکي از آن است که با تاکيد بر نقش بازاريابي موبايلي بر سودمندي ادراک شده ، سهولت و لذت استفاده مي توان به منافع ناشي از خريد بيشتر از يک فروشگاه اينترنتي دست پيدا کرد.
يافته هاي پژوهش اين تحقيق جهت بررسي عوامل موثر بر گرايش مشتريان به استفاده از بازاريابي موبايلي صورت گرفته است .
جدول ٢ - خلاصه نتايج مدل يابي معادلات ساختاري (رجوع شود به تصوير صفحه)بارعاملي استاندارد تاثير حضور اجتماعي بر سادگي استفاده مقدار ٠/٣٩ بدست آمده است .
بارعاملي استاندارد تاثير سادگي استفاده بر پذيرش بازاريابي موبايلي مقدار ٠/٣٢ بدست آمده است .
بارعاملي استاندارد تاثير لذت استفاده بر پذيرش بازاريابي موبايلي مقدار ٠/٣٥ بدست آمده است .
بطور کلي نتايج حاصل از اين پژوهش نشان مي دهد بازاريابي موبايلي از ويژگي هاي جديد و جذاب وب سايت است تاثير زيادي در جلب مشتريان فروشگاه اينترنتي زنبيل ايفا مي کند.
How Brands Can Make Smarter Decisions in Mobile Marketing: Strategies for Improved Media-Mix Effectiveness And Questions for Future Research.