Abstract:
مقدمه:آموزش معنویت سبب افزایش تفکر خوش بینانه در دانش آموزان آزار دیده هیجانی می شودوآنها را در برابر خطرات سلامتی روانی محافظت می کند.هدف پژوهش حاضر اثر بخشی آموزش معنوی بر خوش بینی دانش آموزان آزار دیده هیجانی بود. روش: پژوهش حاضرنیمه آزمایشی با دو گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر دوره متوسطه اول در مدرسه نمونه شهر رشتخوار در سال تحصیلی 97-1396 را شامل می شد.. با توجه به محدود بودن جامعه مورد مطالعه، تمامی دانشآموزان که معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند، بررسی شدند. پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه های (آزاردیدگی هیجانی، جهت گیری زندگی) دانش آموزانی که در هر دو پرسشنامه نمرات پایینی کسب کرده اند به عنوان نمونه انتخاب شدند. نمونه گیری به روش تصادفی انجام شد و پس از آن به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفری (کنترل و آزمایش) تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه آزاردیدگی هیجانی، پرسشنامه آزمون جهت گیری زندگی شییر وکارور بود. داده های مورد نیاز تحقیق از 150 پرسشنامه (120 پرسشنامه کل دانش آموزان و 30 نفر در دو گروه آزمایش و کنترل)، بدست آمد. پس از اجرای پیش آزمون بر گروه آزمایش و کنترل،گروه آزمایش، برنامه آموزشی به مدت10 جلسه دریافت کردند. پس از اجرای برنامه آموزشی، دو گروه به پرسشنامه آزار دیدگی هیجانی، پرسشنامه آزمون جهت گیری شییر وکارور پاسخ دادند. برای استنباط نتایج از آزمون های آماری (تحلیل کوواریانس) استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از افزایش نمرات مقیاس جهت گیری زندگی،دانش آموزان آزار دیده هیجانی بود که بیانگر اثربخشی آموزش معنوی در افزایش خوش بینی است. نتیجه گیری: آموزش معنویت بر افزایش خوش بینی دانش آموزان آزاردیدگی هیجانی تاثیر مثبت داشته است.
Machine summary:
یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از افزایش نمرات مقیاس جهت گيری زندگی،دانش آموزان آزار دیده هیجانی بود که بیانگر اثربخشی آموزش معنوی در افزایش خوش بینی است.
نتیجه گیری: آموزش معنویت بر افزایش خوش بینی دانش آموزان آزاردیدگی هیجانی تأثیر مثبت داشته است.
اثر دیگری که آموزش معنوی بر دانش آموزان آزار دیده هیجانی دارد خوش بینی است.
با این حال، تاکنون پژوهشی به بررسی این موضوع نپرداخته است که آیا آموزش معنویت بر خوش بینی وبهزیستی روانشناختی دانش آموزان آزار دیده هیجانی اثر می گذارد یا نه؟ روش از منظر هدف، پژوهش حاضر از جمله پژوهش های نیمه آزمایشی با دو گروه کنترل و آزمایش به حساب می آید.
جدول2- توزيع فراوانی، آماره های توصیفی و آماره کای دو متغیر آزاردیدگی هیجانی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نمره متغير آزاردیدگی هیجانی دانش آموزان از طریق محاسبه جمع نمره های سؤالهای پرسشنامه آزاردیدگی هیجانی حاصل شده است و برای توصیف این متغیر نمرات آن به سه طبقه بالا، متوسط و پایین تقسیم گردید.
جدول3- توزيع فراوانی، آماره های توصیفی و آماره کای دو متغیر خوش بینی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نمره متغير خوش بینی دانش آموزان از طریق محاسبه جمع نمره های سؤالهای پرسشنامه خوش بینی حاصل شده است و برای توصیف این متغیر نمرات آن به سه طبقه بالا، متوسط و پایین تقسیم گردید.
بر اسا س نتایج مندرج در جدول فوق می توان به این توصیف دست زد که آموزش معنویت در بهبود آزاردیدگی هیجانی،وخوش بینی دانش آموزان مؤثر واقع شده است.