Abstract:
مطالعات انجام شده در حوزۀ هندسه در معماری ایرانی بسیار دامنه دار و متفاوت است. در این مطالعات، هندسه به معانی گوناگون مورد نظر قرار گرفته، و تبعاً انواع مختلفی از انتظام هندسی در معماری ایران قابل شناسایی است. هر کدام از این انتظام های هندسی به طور منفرد در پیشینۀ پژوهش در معماری ایران مورد مطالعه فراوان قرار گرفته اند. اهمیت تبیین این انتظام های هندسی در نسبت با یکدیگر بسیار مهم و قابل توجه است و می تواند از بسیاری از خلط های رخ داده جلوگیری نماید.با توجه به توضیحات ارائه شده مسئله اصلی این پژوهش این است که: در آراء محققان معماری ایران، چه انواعی از انتظام هندسی را میتوان شناسایی کرد؟ و فرضیه این پژوهش این است که انتظام های هندسی در معماری ایران، دارای اقسام و مراتب مختلفی است که تاکنون به صورت واضح و روشنی در کنار هم تبیین نشده اند. در این تحقیق با روش تحلیل محتوای کیفی، آراء محققان در حوزۀ هندسه مورد بررسی قرار گرفته است. انتخاب متون در این پژوهش، بر اساس انتخاب هدفمند از میان متونی که به شبکه مفاهیم پیوسته با هندسه (مقولات اولیه)، در معماری ایران مرتبط هستند انتخاب و کدگذاری اولیه شده است. سپس متون انتخابی بر اساس مشابهت های موضوعی طبقه بندی و نام گذاری شدند (مقولات محوری) و مجدداً همین مقولات محوری نیز در اساس مشابهت های موضوعی طبقه بندی و کدگذاری ثانویه شده اند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که انتظامهای هندسی موجود در معماری ایران عبارتند از؛ انتظام هندسی ابعاد انسانی، انتظام هندسی اقلیمی، انتظام هندسی نیارش، انتظام هندسی زیبایی شناسی فرمی و انتظام هندسی زیبایی شناسی آرایه ها. لازم به ذکر است که در نهایت این انتظام های هندسی در یک منظومه درهم تنیده و غیر قابل انفکاک به نام هندسه معماری ایرانی تبلور می یابند و لذا هدف اصلی از تبیین آنها کسب شناخت نسبت به هرکدام به صورت مجزا است که باعث تنویر ذهن و فهم ساز و کار آنها می شود.
A theory about of geometrical order of Iranian architecture Although "geometry" is a familiar concept, most researchers often talk about attention to geometry in Iranian architecture, but the different spectrum of researchers' opinions suggests that when it comes to the geometry of Iranian architecture, it is not clear what the meaning of geometry is for topics such as module and scale ,and the system of modulation and measurement, climate orientation, dimensions, and the ratio of surface to volume, in the geometry of Iranian structures, for issues surrounding symmetry, proportionality, balance or geometry of the knotting and arabesque motifs. Each of these organizations has been studied and scrutinized extensively in the history of research in Iranian architecture, but they are not explained together. According to the explanations presented, the main questions of this research are: What is the meaning of geometry and what are the concepts related semantically to geometry in the researchers' opinions? What types of geometric discipline can be identified in the views of Iranian architectural scholars? Since the basis of this research is on references to researchers' opinions and research texts, the method of analyzing the content can be extremely useful and beneficent, and since in this research the content of the message is not intended to be viewed superficially and the hidden content of the message is also described and interpreted, qualitative content analysis method has been selected. It should also be noted that according to the analyses carried out in this study, five geometric disciplines of human dimensions, climatic discipline, formal aesthetics, array aesthetics and proportion organization. Of course, this point should be paid attention to that in the end, these arrangements are crystallized in an interconnected and indestructible system called Iranian architectural geometry. Therefore, the main purpose of their explanation is to gain knowledge of each one in isolation, which results in a better understanding of their mechanism. Keywords: geometry, geometrical organization, Iranian architecture