Abstract:
یکی از معضلات سازمانهای امروزی در خصوص سرمایههای انسانی بروز رفتارهایی همچون کمکاری، پرخاشگری، قلدری، لجبازی، ارعاب و کینهتوزی است. این رفتارها هم بر عملکرد سازمانها و هم بر روابط افراد و روحیه همکاری کارکنان تاثیر میگذارند. شرکتهای موفق، از برندسازی داخلی بهمنظور کاهش میزان بروز این دسته از رفتارها استفاده میکنند که میزان موفقیت آنها در این زمینه تا حدود زیادی تحتتاثیر میزان تناسب افراد با سازمان قرار دارد. پژوهش حاضر باهدف ارزیابی تاثیر برندسازی داخلی بر رفتار ضدشهروندی سازمانی با نقش واسطهای تناسب فرد با سازمان در بین کارکنان کارخانه بهپاک شهرستان بهشهر صورت گرفتهاست. نمونه پژوهش حاضر را 140 نفر از کارکنان این مجموعه تشکیل میدهند که بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخابشدهاند. ابزار گردآوری دادهها در پژوهش حاضر پرسشنامه بوده است و تجزیهوتحلیل دادهها به وسیله نرمافزار spss و SmartPLS و به روش معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که با توجه به فرضیه اول، برندسازی داخلی با ضریب 0. 25 بر تناسب فرد با سازمان تاثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین برندسازی داخلی و تناسب فرد با سازمان با ضرایب 0. 48- و 0. 25- بر روی رفتار ضدشهروندی تاثیر معکوس و معناداری دارد که فرضیههای دوم و سوم را تایید میکند. در نهایت بر اساس فرضیه چهارم، تناسب فرد با سازمان نقش میانجی را در رابطه میان برندسازی داخلی و رفتار ضدشهروندی با ضریب 0. 35- ایفا میکند.
One of the ubiquitous problems in modern organizations are suffering from in the realm of human capital concerns lethargy, hypothyroidism, aggression, bullying, obstinacy, intimidation and implacability which can deteriorate organizational performance, interpersonal relations and employees’ cooperativeness. Successful companies employ internal branding in order to reduce such undesirable behaviors and what determines their success rate is the extent of Person-Organization Fit. Hence, the current study was undertaken at Behpak Factory in Behshahr, Iran, to examine the impact of internal branding on the employees’ anti-citizenship organizational behavior with respect to the mediating role of Person-Organization Fit. The research sample comprised 140 employees at Behpak Factory who were randomly selected to completer the research questionnaire comprising multidimensional measures of internal branding, Person-Organization Fit and anti-citizenship organizational behavior. The collected data were analyzed via SPSS, PLS and Structural Equation Modelling (SEM). With regard to the first research hypothesis, the results of the analyses verified the significant positive effect of internal branding on the Person-Organization Fit (-.25), and the significant negative effect of internal branding together with Person-Organization Fit (-.48, -.25) on anti-citizenship organizational behavior, confirming the second and the third research hypotheses. Finally, Person-Organization Fit was found to mediate the relationship between internal branding and anti-citizenship organizational behavior, confirming the fourth research hypothesis.
Machine summary:
تاثير برندسازي داخلي بر رفتار ضد شهروندي سازماني با نقش واسطه اي تناسب فرد با سازمان 1* احمد کاظمي گرجي 2 اکرم هاديزاده 3 محمد حميديان 4 سجاد مزارعي چکيده يکي از معضلات سازمان هاي امروزي در خصوص سرمايه هاي انساني بروز رفتارهايي همچون کم کاري، پرخاشگري، قلدري، لجبازي، ارعاب و کينه توزي است .
Kim, Aryee, Loi & Sang-Pyo Kimd (٨٢) مديريت بهره وري دوره ١٤، شماره ٢، پياپي ٥٣– تابستان ١٣٩٩ شرايطي ميزان رضايت شغلي کارکنان ارتقا پيدا خواهد کرد و در نتيجه ميزان تمايل فرد براي بروز رفتارهاي ضدشهروندي در درون سازمان به ميزان زيادي کاهش پيدا خواهد کرد (کيم ،آريه ، لوي و کيم ، ٢٠١٣).
(٩٠) مديريت بهره وري دوره ١٤، شماره ٢، پياپي ٥٣– تابستان ١٣٩٩ بحث و نتيجه گيري اين پژوهش به بررسي اثر برندسازي داخلي بر بروز رفتارهاي ضدشهروندي سازماني و تحليل نقش واسطۀ تناسب فرد و سازمان بر آن در بين کارکنان کارخانه بهپاک شهرستان بهشهر با چهار فرضيه پرداخته است .
The Relationship between Internal Branding and Organizational Citizenship Behaviour: The Mediating Role of Person-Organization Fit. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 150, 1120-1128.
Journal of Productivity Management- Vol. 14, No. 53, Summer 2020 (206) The Impact of Internal Branding on Anti-Citizenship Behavior: The Mediating Role of Person-Organization Fit *1 Ahmad Kazemi Gorji 2 Akram Hadizadeh moghadam 3 Mohammad Hamidian 4 Sajad Mazareii ------------------------------------- Date of receipt: 2018.
Finally, Person-Organization Fit was found to mediate the relationship between internal branding and anti-citizenship organizational behavior, confirming the fourth research hypothesis.
KeyWords Anti-Citizenship Organizational Behavior, Internal Branding, Person – organization Fit, 1.