Abstract:
هدف: دراین پژوهش به بررسی رابطه پردازش دیداری فضایی و حافظه فعال با خلاقیت و اضطراب ریاضی با میانجیگری خودکارآمدی ریاضی و هوش اجتماعی دانشآموزان دختر پرداخته شده است. روششناسی: روش تحقیق همبستگی از نوع تحلیل مسیر است. از کلیه دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 تعداد 477 نفر به شیوه تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دانشآموزان موردبررسی پرسشنامههای خلاقیت غیرکلامی تورنس فرم الف، مقیاس اضطراب ریاضی MARS-R، آزمون حافظه فعال برای کودکان (حاف بک)، خودکارآمدی ریاضی لیو، کویرالا و می، هوش اجتماعی ترومسو (TSIS) و تست پردازش دیداری فضایی بینه را تکمیل کردند. بهمنظور تجزیهوتحلیل روشهای آماری: از همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: بر اساس مدل ارائهشده (001/ 0 =RMSEA) در این مطالعه متغیر پردازش دیداری فضایی تنها بصورت غیر مستقیم با میانجی گری متغیرهای هوش اجتماعی و خودکارآمدی ریاضی بر اضطراب ریاضی (05/0P-value <، 143/ 0-=β) و با میانجی گری هوش اجتماعی با خلاقیت (05/0P-value <، 013/0=β) رابطه نشان داد. همچنین متغیر حافظه فعال نیز بصورت مستقیم (03/ 0=P-value، 099/0=β) با خلاقیت رابطه نمایش داد. نتیجهگیری: با توجه به تایید هدف اصلی این مطالعه، میتوان جهت افزایش خلاقیت و کاهش اضطراب ریاضی از دو متغیر هوش اجتماعی و خودکارآمدی ریاضی به عنوان متغیرهای تاثیر گذار اولویتهای مداخلهای نظام آموزشی استفاده نمود.
Purpose: In this study, the relationship between spatial visual observation and working memory with creativity and math anxiety has been investigated through mediation of mathematical self-efficacy and social intelligence among female students. Methodology: The method is correlation with a path analysis. A total of 477 students were selected randomly from a multi-stage cluster randomly from all female students of fifth grade elementary school in public schools in Tehran during the academic year of 2017-18. Students were examined by the non-verbal creativity questionnaire of Torrance Form A, MARS-R Mathematic Anxiety Scale, working Memory for Children (SMBK), Liv, Kivevala and May,s Mental Self-Efficacy, Traumous Social Intelligence (TSIS), and Processing Test Binet's spatial visualization completed. In order to analyze the data, Pearson correlation and path analysis were used .Results: Based on the proposed model (RMSEA = 0.001), in this study, Visual- spatial Processing variables were only indirectly mediated by social intelligence and math self-efficacy variables on math anxiety (P-value <0.05, = β) and showed a relationship with social intelligence mediating with creativity (P-value <0.05). Also, the working memory variable was displayed only directly (P-value = 0.03, β = 099) with creativity. Conclusion: Considering the confirmation of the main goal of this study, one can mention the two variables of social intelligence and mathematical self-efficacy as the variables that influence the educational priorities of the educational system in order to increase creativity and reduce the math anxiety
Machine summary:
دانش - آموزان موردبررسی پرسشنامه های خلاقیت غیرکلامی تورنس فرم الف ، مقیاس اضطراب ریاضی MARS-R، آزمون حافظه فعال برای کودکان (حاف بک )، خودکارآمدی ریاضی لیو، کویرالا و می، هوش اجتماعی ترومسو (TSIS) و تست پردازش دیداری فضایی بینه را تکمیل کردند.
یافته ها: بر اساس مدل ارائه شده (٠/٠٠١ =RMSEA) در این مطالعه متغیر پردازش دیداری فضایی تنها بصورت غیر مستقیم با میانجی گری متغیر های هوش اجتماعی و خودکارآمدی ریاضی بر اضطراب ریاضی (٠٠٥>P، ٠١٤٣-=β) و با میانجیگری هوش اجتماعی با خلاقیت (٠٠٥>P، ٠٠١٣=β) رابطه نشان داد.
ع با توجه به مبانی نظری و یافته های انجام شده در حوزه خلاقیت و اضطراب ریاضی این پژوهش درصدد تبیین خلاقیت و اضطراب ریاضی بر اساس متغیرهای پردازش دیداری - ف فضایی و حافظه فعال با میانجیگری خودکارآمدی ریاضی و هوش اجتماعی دانش آموزان است .
روش پژوهش مطالعه حاضر یک تحقیق همبستگی از نوع تحلیل مسیر است که در آن به بررسی رابطه / پردازش دیداری فضایی و حافظه فعال با خلاقیت و اضطراب ریاضی با میانجیگری خودکارآمدی ریاضی و هوش اجتماعی دانش آموزان پرداخته شده است .
در پژوهش حاضر به منظور تجزیه وتحلیل روش های آماری از مدل تحلیل مسیر استفاده شد که در آن اضطراب ریاضی، خلاقیت ، حافظه فعال ، پردازش دیداری فضایی و هوش اجتماعی و خودکارآمدی ریاضی به عنوان متغیرهای آشکار بر در نظر گرفته شده است .
مدل نظری بر اساس یافته های پژوهش حاضر شکل ٢ الگوی نهایی مربوط به رابطه پردازش دیداری فضایی و حافظه فعال را با اضطراب ریاضی و خلاقیت با میانجیگری هوش اجتماعی و خودکارآمدی ریاضی است .