Abstract:
زمینه: این پژوهش به شناسایی عوامل موثر بر نوآوری سازمانی در کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی میپردازد و طرحی نوین از نوآوری سازمانی ارائه مینماید و در صدد توسعه مجموعه دانستههای موجود درباره اصول و روابط شاخصهای نوآوری سازمانی است، بر حسب هدف یک پژوهش بنیادی محسوب میشود. روش: از آنجا که در این پژوهش نیز بدنبال حل مسئلهای تحت عنوان نحوه نوآوری سازمانی در کتابخانههای دانشگاهی هستیم، روش پژوهش کاربردی میباشد. همچنین براساس طرح تحقیق و از حیث نحوه گردآوری دادهها، تحقیق حاضر یک تحقیق توصیفی (غیر آزمایشی) است و برای گردآوری اطلاعات از دو روش مطالعه اسنادی و دلفی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 20 نفر از صاحب نظران و خبرگان دانشگاهی (اساتید دانشگاهی حوزه مدیریت و علم اطلاعات) میباشند که به روش هدفمند گلوله برفی از آنها نمونهگیری شده و با استفاده از روش دلفی فازی دیدگاههای آنها استخراج گردیده و مورد پالایش قرار گرفته است. یافتهها: نشان میدهد بیـشترین میزان موافقت خبرگان در سومین نظرسنجی در بعد فردی مربوط به دانش و تخصص، در بعد گروهی سیستم ارتباطات، در بعد سازمانی مدیریت دانش، در بعد محیطی زیرساختها و پیچیدگیهای فناوری و در بعد انسانی و آموزشی سرمایه فکری است. همچنین در بین ابعاد بالاترین میزان موافقت مربوط به بعد گروهی و پایینترین میزان موافقت مربوط به بعد انسانی و آموزشی است. نتیجهگیری: بر اساس خروجی تحلیل تمامی ابعاد و مولفهها در مدل باقی ماندهاند و مدل نهایی تحقیق شامل 5 بعد و 11 مولفه شناسایی گردیده است. مدل ارائه شده در این مقاله قادر است زمینه را جهت نوآوری سازمانی در کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی فراهم نموده و آنها را قادر سازد تا ضمن آسیب شناسی نوآوری سازمانی در کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی، طرحها و اقدامات بهبود را استخراج نموده و موقعیت خود را در فرایند نوآوری سازمانی مورد ارزیابی قرار دهند.
Background: This study aimed to identify the factors that affected organizational innovation among the Islamic Azad University libraries, and it tried to present a novel plan of organizational innovation. It also sought to develop the corpus of existing knowledge about the principles and relationships of organizational innovation indexes. In terms of the purpose, the present investigation was considered a fundamental study. Methodology: Since the current study sought to solve the problem of how to make organizational innovation among university libraries, the research method followed here was the applied method. Further, in terms of research design and data collection procedure, this study was a descriptive (non-experimental) one in which “Study” and “Delphi” methods were used for collecting the data. The population of the study included 20 academic experts (university professors in the field of management and science of Information) from which purposeful snowball sampling was done; and their viewpoints were elicited via the Delphi-Fuzzy method and were analyzed. Findings: The findings indicated that the highest degree of the experts’ agreement in the third poll was in terms of knowledge and specialty in individual dimension, communication system in group dimension, knowledge management in organizational dimension, infrastructure and technological complexities in environmental dimension, and thinking investment in humanistic and educational dimension. Also, among the studied dimensions, the highest degree of agreement was related to the group dimension, and the lowest was related to the humanistic and educational dimension. Conclusion: On the basis of the analysis output, all dimensions and components remained in the model, and the finalized model of the study included 5 dimensions and 11 components. The suggested model in this study seems to be capable of providing the background to make organizational innovation among the libraries of the Islamic Azad University branches and help them elicit improvement plans and measures and evaluate their position in the process of organizational innovation while making pathology of organizational innovation among the libraries of the Islamic Azad University.
Machine summary:
جامعه آماری این پژوهش شامل ٢٠ نفر از صاحب نظران و خبرگان دانشگاهی(اساتید دانشگاهی حوزه مدیریت و علم اطلاعات ) هستند که به روش هدفمند گلوله برفی از آنها نمونه گیری شده و با استفاده از روش دلفی فازی دیدگاه - های آنها استخراج شده و مورد پالایش قرار گرفته است .
در واقع نوآوری سازمانی، تمایل یک سازمان به توسعه محصولات و خدمات پیشرفته و جدید و ارائه آنها به بازار برای کسب موفقیت (گوموسلاگو و ایلسو٢، ٢٠٠٩) و نیز کشف زمینه های خلاق در ساختار سازمانی شرکت ، فرآیندهای اداری و شیوه های مدیریتی است (دامنپورو آرویند٣، ٢٠١٢).
این مرحله از تحلیل نشان می دهد که ، بیـشترین میزان موافقت خبرگان در سومین نظرسنجی در بعد فردی مربوط به دانش و تخصص ، در بعد گروهی سیستم ارتباطات ، در بعد سازمانی مدیریت دانش ، در بعد محیطی زیرساخت های و پیچیدگیهای فناوری و در بعد انسانی و آموزشی سرمایه فکری است .
بر اساس نتایج بدست امده از تحلیل نظرات بیـشترین میزان موافقت خبرگان در سومین نظرسنجی در بعد فردی مربوط به دانش و تخصص ، در بعد گروهی سیستم ارتباطات ، / در بعد سازمانی مدیریت دانش ، در بعد محیطی زیرساخت های و پیچیدگیهای فناوری و در بعد انسانی و آموزشی سرمایه فکری بوده است .
(2013), Configurational paths to organizational innovation: qualitative comparative analyses of antecedents and contingencies, Journal of Business Research, No of Pages 8:1-8.
Innovation, organizational learning and performance, Journal of Business Research, 4 (64), 408 -417.