Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی هویت و هوش معنوی بر خلاقیت انجام شد. روش پژوهش کمی و از نوع همبستگی بود. حجم نمونه50 نفر بصورت در دسترس که در سال 99، تهران بودند، انجام شد. به منظور سنجش متغییرها از آزمون سبک های هویت صلاحی، پرسشنامه هوش معنوی بدیع و همکاران و پرسشنامه سنجش خلاقیت تورنس استفاده گردید. برای تحلیل داده ها و نتیجه گیری، فرضیه اصلی از روش آماری تحلیل واریانس و برای فرضیه های فرعی ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج آماری حاصله از .sig در تحلیل واریانس نمره 001/0 و 238/0 بود، به ترتیب نشان داد بین هویت و هوش معنوی رابطه معناداری وجود دارد، اما بین هویت و خلاقیت رابطه معناداری وجود ندارد. زیرا نمره sig. بزرگتر از 0.05 شد. نمره sig. برای فرضیه های فرعی 0.000، 0.000 و 0.143 بود، به ترتیب بین هویت و هوش معنوی، هویت و خلاقیت رابطه معنادار وجود دارد اما بین خلاقیت و هوش معنوی رابطه معناداری پیدا نشد.
Machine summary:
رابطه هویت و هوش معنوی بر خلاقیت علی اکبر صلاحی 1 ، آناهیتا قدوسی 2 1 مدرس و مشاور دانشگاه، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدیادگارامام خمینی(ره)- شهرری 2 دانش آموخته مقطع کارشناسی،گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدیادگارامام خمینی(ره)- شهرری چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی هویت و هوشمعنوی بر خلاقیت انجام شد.
sig در تحلیل واریانس نمره 001/0 و 238/0 بود، به ترتیب نشان داد بین هویت و هوشمعنوی رابطه معناداری وجود دارد، اما بین هویت و خلاقیت رابطه معناداری وجود ندارد.
با توجه به تاثیر بسیار زیاد خلاقیت در رشد و پیشرفت بشر و احتمال تاثیرگذار بودن بر هوشمعنوی و هویت، پژوهش حاضر درصدد بررسی رابطه بین هویت و هوشمعنوی بر خلاقیت میباشد.
یافته ها نشان داد که از نظر جنسیت بین هوشهیجانی، هوش معنوی و پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود ندارد.
نتایج نشان داد که بین هوشهیجانی و هوشمعنوی رابطه مثبت و معناداری با پیشرفت دانشجویان وجود دارد.
در جدول 5، به بررسی رابطه هویت و هوش معنوی پرداخته شده که با توجه به اینکه sig.
در جدول 7، به بررسی رابطه خلاقیت و هوش معنوی پرداخته شده که با توجه به اینکه sig.
شباهت پژوهش حاضر با پژوهش فوق در دو متغییر هویت و هوشمعنوی است که نتایج یکسانی را داشت در واقع بین هویت و هوشمعنوی رابطه معناداری وجود دارد.
در پژوهش فوق همانند پژوهش حاضر از دو متغییر هوشمعنوی و هویت استفاده شده است که نتایج یکسان آن حاکی از رابطه معنادار بین هوشمعنوی و هویت بود.