Abstract:
یکی از مهم ترین مقوله ها در مدیریت بنگاه ها و شرکت ها مسئولیت اجتماعی بنگاه می باشد و در این پژوهش برآنیم به تبیین جامعه شناختی رابطه مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی – انتفاعی و میزان کارآمدی و اثربخشی سازمانی آنان بپردازیم. روش تحقیق مطالعه حاضر، روش همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شاغل در بانک پارسیان و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در شهر تهران بودند که با توجه به جدول تعیین حجم نمونه مورگان، تعداد 215 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش برای سنجش متغیر مسئولیت اجتماعی از مقیاسی محقق ساخته براساس مدل نظری کارول (1991)، سالوسکی وزولچ (2014) و لانتوس (2001) در فرم مقیاس لیکرت متشکل از 16 گویه (آیتم) و با در نظر گرفتن 7 بعد مسئولیت اجتماعی در مدل های مذکور استفاده شده است. همچنین برای سنجش کارآیی و اثربخشی سازمانی بر اساس تعاریف مفهومی روبرتز (1992) و سیمپسون (2002) و مبتنی بر معرف های کارآیی سازمانی از طریق مقیاسی متشکل از 10 گویه در فرم مقیاس لیکرت سنجیده شده است. یافته ها نشان داد بین تقید بنگاه به رعایت مسئولیت های اجتماعی (در ابعاد نیازهای اقتصادی ، رعایت قوانین و مقررات ، رعایت اخلاق کسب و کار و مسئولیت های بشر دوستانه) و میزان کارآمدی سازمانی آن رابطه وجود دارد.
Machine summary:
جدول ٤: نتایج تحلیل همبستگی پیرسون در باب رابطه بین موفقیت بنگاه اقتصادی در ابعاد مسئولیت قانونی و اثربخشی و کارآمدی سازمانی آن متغیر وابسته متغیر مستقل ضریب همبستگی پیرسون تعداد سطح معناداری اثربخشی و کارآمدی سازمانی موفقیت بنگاه اقتصادی در ابعاد مسئولیت قانونی 0/45 0/001 215 همانطوری که ملاحظه میگردد ضریب همبستگی پیرسون محاسبه شده )٠/٤٥ = r( و همچنین با در نظر گرفتن سطح معنیداری )٠/٠٥ ≥ P( مؤید رابطۀ معنادار و مثبت میان دو متغیر است .
همچنین معادله رگرسیون با توجه به جدول فوق و معناداری متغیر پیش بین به صورت زیر میباشد: )٠/٩٦× موفقیت بنگاه اقتصادی در بعد مسئولیت بشردوستانه ( + ٤٥/١٩ = اثربخشی و کارآمدی سازمانی فرضیه پنجم : بعد مسئولیت اجتماعی شرکت اخلاقی با اثربخشی سازمانی بنگاه رابطه دارد.
رابطه بعد مسئولیت اجتماعی شرکت اخلاقی در این فرضیه به عنوان یکی از مولفه ها و ابعاد مدل مسئولیت اجتماعی لانتوس ، کارآمدی و اثربخشی سازمانی در بنگاه های اقتصادی تحت مطالعه سنجیده شده است .
همچنین معادله رگرسیون با توجه به جدول فوق و معناداری متغیر پیش بین به صورت زیر میباشد: )٠/٨٧× مسئولیت اجتماعی شرکت استراتژیک ( + ٥٧/٣٤ = اثربخشی سازمانی فرضیه هفتم : بعد مسئولیت اجتماعی شرکت بشردوستانه با اثر بخشی سازمانی بنگاه رابطه دارد.
Corporate Social Responsibility and Access to Finance, Strategic Management Journal, Vol. 35)1(, 1-23.
P. )2005(, Perceived Corporate Social Responsibility and Consumer Behaviour, Joruanl of International affairs and Business Research, 45)2(: 39-51.