Abstract:
مقدمه: آسیبشناسان گفتار و زبان روزانه با مسائل و مشکلات بسیاری در حین ارائه خدمات بالینی مواجه میشوند و تصمیمگیری اخلاقی را برای این متخصصان دشوار میکند. با توجه به مطالعات اندک در زمینه اخلاق حرفهای در رشته گفتاردرمانی و نبود تصویری روشن از نیازهای آموزشی در این حوزه، این مطالعه انجام شد.
روش: شرکتکنندگان به روش نمونهگیری هدفمند از بین آسیبشناسان گفتار و زبان انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبههای فردی نیمه ساختار یافته (12خانم و2 آقا) جمعآوری گردید.
یافته ها: تحلیل داده ها منجر به استخراج 1562 کد 54 زیرطبقه و 18 طبقه اصلی شد که شامل آشنایی با اصول اخلاق حرفهای بین فردی، کنترل خشم و واکنشهای هیجانی، ارائه خدمات بالینی مبتنی بر علم، صبر و بردباری در ارائه خدمات، حفظ ایمنی بیمار، رعایت صداقت در ارائه خدمات، ارائه اطلاعات کافی به مددجو و خانواده مددجو، احترام به شان مددجو، حفظ استمرار در ارائه خدمات، توجه به اختیار مددجو، رازداری، رعایت عدالت در ارائه خدمات، رعایت حریم خصوصی، تعهد به حرفه، کم رنگ بودن موضوع اخلاق حرفهای در آموزش حرفه گفتاردرمانی، نگاه منفعت طلبانه در ارائه خدمات، آموزش رویارویی با تنشهای اخلاقی و ضابطه مندی می باشند.
نتیجه گیری: نتیجه این مطالعه نشان میدهد که نقص در آموزش اخلاق حرفهای و عدم آگاهی گفتاردرمانان در این رابطه مشکل اساسی در حرفه گفتاردرمانی در کشور است. بنابراین تدوین برنامههایی در جهت آموزش اخلاق حرفهای به منظور رفع نیارهای آموزشی موجود و ارتقاء کیفیت خدمات ارائه شده به مددجویان، متناسب با نیاز جامعه گفتار درمانی الزامی است.
Machine summary:
یافته ها: تحلیل داده ها منجر به استخراج 1562 کد 54 زیرطبقه و 18 طبقه اصلی شد که شامل آشنایی با اصول اخلاق حرفهای بین فردی، کنترل خشم و واکنشهای هیجانی، ارائه خدمات بالینی مبتنی بر علم، صبر و بردباری در ارائه خدمات، حفظ ایمنی بیمار، رعایت صداقت در ارائه خدمات، ارائه اطلاعات کافی به مددجو و خانواده مددجو، احترام به شأن مددجو، حفظ استمرار در ارائه خدمات، توجه به اختیار مددجو، رازداری، رعایت عدالت در ارائه خدمات، رعایت حریم خصوصی، تعهد به حرفه، کم رنگ بودن موضوع اخلاق حرفهای در آموزش حرفه گفتاردرمانی، نگاه منفعت طلبانه در ارائه خدمات، آموزش رویارویی با تنشهای اخلاقی و ضابطه مندی می باشند.
(آشنایی با اصول ارتباط اخلاق حرفه ای بین فردی)، (کنترل خشم و واکنشهای هیجانی) ، (ارائه خدمات بالینی مبتنی بر علم)، (صبر و بردباری در ارائه خدمات )، (حفظ ایمنی بیمار)، ( رعایت صداقت در ارائه خدمات)، (ارائه اطلاعات کافی به مددجو و خانواده)، (احترام به شأن مددجو) (حفظ استمرار در ارائه خدمات) (تو جه به اختیار مددجو)، (رازداری)، (رعایت عدالت در ارائه خدمات) (رعایت حریم خصوصی) (تعهد به حرفه)، (کم رنگ بودن موضوع اخلاق حرفه ای در آموزش حرفه گفتار درمانی)، (نگاه منفعت طلبانه در ارائه خدمات ) (آموزش رویارویی باتنش های اخلاقی)، (ضابطه مندی) که هرکدام دارای زیر طبقاتی به شرح زیر است.
. Design and implementation of the "Professional Ethics Package", in Clinical Curriculum of Speech Therapy Students, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences.
. Quarterly Journal of Education & Ethics in Nursing,.