Abstract:
مطالعه حاضر، به دلیل اهمیت شرکتهای کوچکومتوسط در اقتصاد جامعه و اهمیت موفقیت این شرکتها در مرحله راهاندازی به شناسایی الگوی راهاندازی موفق شرکتهای کوچک و متوسط میپردازد. روش پژوهش تلفیقی (کیفی – کمی) است که بخش کیفی مبتنی بر نظریه زمینهای و بخش کمی مبتنی بر آزمون حداقل مربعات جزئی انجام شده است. دادههای مورد نیاز در بخش کیفی از طریق مصاحبه با 18 مدیر از شرکتهای کوچکومتوسط در پارک علم و فناوری خراسان مبتنی بر روش اشباع نظری بدست آمده است. در بخش کیفی سه دسته از عوامل سازمانی شامل عوامل داخلی سازمان، عوامل خارجی سازمان و استراتژیها شناسایی شدند. این نتایج در بخش کمی مورد آزمون قرار گرفت که نتایج تجزیه و تحلیل دادههای کمی نشان از برازش مدل مورد آزمون دارد. همچنین طبق ضریب تعیین راهاندازی موفق شرکتهای کوچک و متوسط، 7/52 درصد از تغییرات متغیر وابسته تحت تأثیر متغیرهای مستقل وارد شده در مدل هستند و مابقی عواملی هستند که در مدل در نظر گرفته نشده است. بر این اساس، عوامل داخلی و خارجی سازمانی به عنوان متغیر مستقل و استراتژیهای سازمانی به عنوان متغیر واسط، در راهاندازی موفق شرکتهای کوچک و متوسط، نقش دارند.
Machine summary:
4- Love & Roper 5- Ibrahim, Ibrahim & Accounting 6- Liao & Barnes 7- Aziz ,Samad & Finance 8- Wang, Hermens, Huang & Chelliah 9- Klewitz & Hansen 10- Nolan & Garavan 11- Paul, Parthasarathy & Gupta 12- Agostino & Trivieri 13- Ng,kee&ramayah همکاران ١، ۲۰۱۵) تجربه و مهارت (آسه و همکاران ٢، ۲۰۱۵) فرهنگ سازماني (بروتولتي و همکاران ٣، ۲۰۱۵) و نوآوري (برانسويکر و وانهوربک ٤، ۲۰۱۵) از عوامل موفقيت است .
1- Wolmarans, Meintjes & management 2- Asah ,Fatoki & Rungani 3- Bortolotti ,Boscari& Danese 4- Brunswicker & Vanhaverbeke 5- Brunswicker & Vanhaverbeke تعاريف و چارچوب نظري شرکت هاي کوچک ومتوسط نسبت به شرکت هاي بزرگ متفاوت هستند و بر اساس استانداردهاي مختلف ، تعريف متفاوت دارند.
1- Brisha&Ect 2- Vendrell-Herrero, Gomes, Mellahi, & Child, 2017 3- Tatoglu et al,2016 4- Liao & Barnesh,2015 5- Lee, Zhang, & Perspective, 2016 6- Ruef & Lounsbury 2007 ۱- جامعه شناساني که به پيروي از وير، به محيط اجتماعي و فرهنگي در بررسي کارآفريني پرداخته اند.
جدول شماره ۵: نتايج برازش مدل (به تصوبر صفحه رجوع شود)بحث و نتيجه گيري هدف اين مطالعه شناسايي عوامل موثر بر راه اندازي موفق شرکت هاي کوچک و متوسط است .