Abstract:
این پژوهش با هدف مقایسه صلاحیتها و شایستگیهای حرفه معلمی از منظر زیباییشناسانه در هشت کشور جهان و ایران انجام شده است. انتخاب کشورها با در نظرگرفتن موفقیت آنها در مطالعات تیمز، پرلز و پیزا بوده است. این کشورها عبارت انداز: استرالیا، انگلستان، سنگاپور، فنلاند، کانادا، کرهجنوبی، مالزی و هندوستان. چارچوب مطالعه شایستگیهای حرفه معلمی در پژوهش حاضر برگرفته از مقالات مهرمحمدی (1390 و 2017) بوده که عبارت اند از: کنش متاملانه، کنش متخیلانه، کنش خلاق، اتکا به دانش مربوط به پیشینه دانشآموزان، نسبت ویژه دیالکتیکی میان دانش نظری و عملی، دیدن(تشخیص) مسئله در موقعیت، اتکا به هوش تاملی بهعلاوه هوش تجربی، دغدغه یادگیری مادامالعمر و مستمر، تولید دانش حرفهای، انعطافپذیری و سیالیت در اهداف یادگیری دانشآموزان، کمک به ایجاد یادگیری لذتبخش، التزام به استفاده از روشها یا اشکال گوناگون ارائه در آموزش و التزام به سنجش آموختههای دانشآموزان با روشهای غیر کمی(خبرگی). برای بررسی و تحلیل یافتهها از روش تطبیقیـ مقایسهای و بر اساس الگوی چهار مرحلهای بردی یعنی توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه استفاده شده است. یافتهها نشاندادهاند که شایستگیهای سیزدهگانه موردنظر این پژوهش در برنامههای درسی تربیتمعلم کشورهای مورد بررسی کمتر به رویکرد زیباییشناسانه پرداختهاند. بر این اساس، برخی از کشورها، از طریق استانداردها یا الگوهایی به صلاحیتها و شایستگیهای حرفه معلمی پرداخته و برخی دیگر اسناد ملی و چارچوبهایی برای آمادهسازی معلمان در نظر گرفتهاند. در ایران نیز اسناد بالادستی همچون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند برنامهدرسی ملی و نیز سند معماری کلان دانشگاه فرهنگیان به برخی از وجوه و ویژگیهای حرفه معلمی پرداختهاند. شایان ذکر است که توضیحات ارائهشده در زمینۀ ویژگیهای حرفه معلمی در برخی از موارد، کافی، اما در اکثر موارد در حد عباراتی کوتاه و ناکافی بوده است.
With the aim of helping to improve the quality of teaching in Iranian teacher training centers a comparative study was undertaken in order to determine the extent to which aesthetically-based approaches to teaching are emphasized among the professional competencies sought after in the selected countries. Selection of the countries to be compared (Australia, England, Singapore, Finland, Canada, South Korea, Malaysia, and India) has been based on their performances in TIMSS, PIRLS, and PISA. The framework for the study is taken from the works of Mahmoud Mehrmohammadi wherein 13 characteristics of a competent teacher, such as being interactive, imaginative, and creative, are delineated. The findings reveal that in implementing these competency indicators in the selected countries aesthetically-based approaches are not dealt with that much. In some countries certain standards are used in order to define competency. In some others, including Iran, it is the documented national and political aspirations that define competency. It is worth mentioning that any reference made to the characteristics of teachers is mostly short and inadequate across all reviewed programs.
Machine summary:
اين شايستگي، کلان است و به عنوان فراشايستگي و روح حاکم بر تمام شايستگيها محسوب ميشود)٢ـ کنش متخيلانه (طرح ايده هاي بديع و حدس زدن درباره موضوع ) ٣ـ کنش خلاق (نوآوري و برخورداري از ايده هاي جديد خارج از چارچوبهاي عادي) ٤ـ اتکا به دانش مربوط به پيشينه دانش آموزان (آگاهي از وضعيت عمومي، تحصيلي، خانوادگي، اجتماعي، اقتصادي، استعدادها، احساسات ، تمايلات ، تواناييها، نيازهاي دانش آموزان و کاربرد به موقع آنها به منظور اثربخشي آموزش )٥ـ نسبت ويژه ديالکتيکي ميان دانش نظري و عملي(نيازمندي به انواع دانش و مهارتهاي مربوط به حرفه معلمي و کاربرد آن در آموزش (يعني تأثير دوسويه نظر و عمل ) ٦ـ ديدن (تشخيص ) مسئله در موقعيت (شناسايي و تشخيص مسائل تربيتي و آموزشي در موقعيتهاي کلاس ) ٧ـ اتکا به هوش تأملي به علاوه هوش تجربي(بهره گيري از تجارب پيشين به همراه تأمل و تعمق در موقعيتهاي تربيتي) ٨ـ دغدغه يادگيري مادام العمر و مستمر(توسعه حرفه اي از طريق روزآمد نگه داشتن دانش ) ٩ـ توليد دانش حرفه اي(رشد حرفه اي بر اساس پژوهش عملي يا کاربردي براي توليد دانش ) ١٠ـ انعطاف پذيري و سياليت در اهداف يادگيري دانش آموزان (در نظر گرفتن اهداف بيشتر در قالب فعاليتهاي يادگيري) ١١ـ کمک به ايجاد يادگيري لذت بخش (فراهم آوردن زمينه هاي رشد و تحول با ايجاد عوامل لذت بخش در کلاس مانند نور، رنگ ، موسيقي زمينه اي، گياه و ...
Gambhir, Broad, Evans & Gaskell 3.
1. Garbe, Lafontaine, Shiel, Sulkunen &Valtin 2.