Abstract:
گستردگی مضامین حقوقی مطرحشده در پیماننامه بینالمللی حقوق کودک موجب ارتباط تنگاتنگ آن با نهادها و فعالیتهای مختلف اجتماعی مرتبط با کودک شده است، از جمله مهمترین نهاد یا فعالیت اجتماعی که اغلب کودکان تقریبا همه روزه با آن مواجهه متقابل دارند، آموزش و پرورش است که بررسی ارتباط آن با حقوق کودک اهمیت دارد. بر این اساس در مقاله حاضر، با مروری تحلیلی بر متون نظری و گزارشهای پژوهشی موجود در ادبیات حوزه حقوق کودک، الگویی تفسیری از نسبت چندگانه بین نظام آموزش و پرورش و پیماننامه حقوق کودک ارائه و دلالتهایی برای ارزیابی عملکرد مدرسه از چشمانداز حقوق کودک استنباط شده است. طبق نتایج این بررسی، بین آموزش و پرورش و حقوق کودک ارتباطی سه وجهی برقرار است: آموزش و پرورش حق کودک است؛ آموزش مدرسهای ابزار تامین حقوق کودک است؛ آموزش و پرورش موضوع پایش حقوق کودک است. سومین وجه این ارتباط، تاکیدی است بر لزوم ارزیابی عملکرد مدرسه از چشمانداز حقوق کودک. از بین 41 ماده مربوط به حقوق کودک در پیماننامه، حق مشارکت، عدم تبعیض، دفاع و دادرسی، حفاظت از خشونت، رعایت منافع عالیه، حریم خصوصی، آزادی بیان و امنیت، از جمله حقوق اساسی هستند که میتوانند معیار ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش و به طور خاص، مدرسه در رعایت حقوق کودک و عمل به پیماننامه بینالمللی باشند
The wide range of legal implications of the International Convention on the Rights of the Child (CRC) have made it closely linked to various child-related social institutions and activities. One of the most important institutions or social activities that most children are exposed to on a daily basis is education, which is important in examining its relationship to children's rights. Accordingly, this paper presents an interpretative model of the multiple relationship between the education system and CRC with an overview of theoretical texts and research reports in the literature on child rights and implications for evaluating school performance from the child rights perspective. According to the results of this study, there is a three-way relationship between education and children's rights: education is a child's right; school is a tool for observing children's rights; and education is a subject of children's rights monitoring. The third aspect of this relationship emphasizes the need to evaluate school performance from a child rights perspective. Among the 41 articles on CRC, the right to participate, non-discrimination, defense and litigation, protection of violence, the best interests, privacy, freedom of expression, and security are fundamental rights that can be used as criteria for assessing The school's performance is in observance of children's rights and in compliance with CRC
Machine summary:
تأملي بر نسبت آموزش و پرورش و حقوق کودک آمنه عالي 1 چکيده گستردگي مضامين حقوقي مطرح شده در پيمان نامه بين المللي حقوق کودک موجب ارتباط تنگاتنگ آن با نهادها و فعاليت هاي مختلف اجتماعي مرتبط با کودک شده است ، از جمله مهم ترين نهاد يا فعاليت اجتماعي که اغلب کودکان تقريباً همه روزه با آن مواجهه متقابل دارند، آموزش و پرورش است که بررسي ارتباط آن با حقوق کودک اهميت دارد.
بر اين اساس در مقاله حاضر، با مروري تحليلي بر متون نظري و گزارش هاي پژوهشي موجود در ادبيات حوزه حقوق کودک، الگويي تفسيري از نسبت چندگانه بين نظام آموزش و پرورش و پيمان نامه حقوق کودک ارائه و دلالت هايي براي ارزيابي عملکرد مدرسه از چشم انداز حقوق کودک استنباط شده است .
در اين پيمان نامه که مقبول ترين سند حقوق بشر در طول تاريخ است ، نه تنها حقوق کودک براي حفاظت از صدمه ، سوءرفتار، تأمين نيازها و ارائه خدمات تأييد شده ، بلکه حق رشد به عنوان يک فرد مستقل و داشتن حق اظهار نظر در موضوعات مربوط به خود نيز به رسميت شناخته شده است (٣).
طبق گزارش انجمن بين المللي روان شناسي مدرسه (٢١)، تأمين حقوقي از پيمان نامه که مرتبط با بهزيستي روان شناختي، رشد و يادگيري کودک است به آموزش و پرورش وابسته است .
Theme editors’ comments: Children’s rights and school psychology.
Child rights as a framework for advancing professional standards for practice, ethics and professional development in school psychology.
Bridging social justice and children’s rights to enhance school psychology scholarship and practice.
International School Psychology Association (ISPA) & Child Rights Education for Professionals (CRED-PRO).