Abstract:
در فرایند جهانی شدن، رقابت شرکتها امری غیرقابل اجتناب است. بدین منظور وجود حسابداران مدیریت کارا و توانمند برای مشاوره و راهنمایی مدیران کاملا ضروری است و حسابداران مدیریت باید با برنامهریزی آگاهانه و هوشمندانه، آمادگی لازم را برای ارائه خدمات مورد نیاز مدیران، فراهم نمایند. لازمه این کار نیز حرکت رو به جلو با آیندهنگری آگاهانه و با برنامه و متناسب با پیشرفتها و تحولات جامعه است. بنابراین در این پژوهش سعی گردید نیروهای پیشران حسابداری مدیریت در حوزه آموزش و پژوهش طی 20 سال آینده شناسایی و ارایه گردد. روش پژوهش: پژوهش حاضر بر مبنای نوع داده، ترکیبی، بر مبنای هدف، کاربردی و بر مبنای نوع پژوهش، اکتشافی-پیمایشی است. برای شناسایی پیشرانهای اصلی از روشهای پانل خبرگان، پرسش-نامه باز، مصاحبه و دلفی فازی با روش نمونهگیری قضاوتی و گلوله برفی از خبرگان و استادان متخصص و با تجربه در حوزه حسابداری مدیریت کشور استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد وضعیت حسابداری مدیریت، مطلوب نیست و برای بهبود آینده آن باید تلاش مضاعف نمود. از نظر خبرگان مرحله دلفی فازی، بحران آموزش و پژوهش مهمترین پیشران تاثیرگذار در آینده است و بر این موضوع دلالت دارد وضعیت آموزش و پژوهش نابسامان است و خواهد بود، طوری که خبرگان شرایط آن را به عنوان بحران تایید کردهاند. ارتباط دانشگاهها و صنایع در جایگاه دوم قرار دارد و دلالت بر این موضوع دارد در آینده دانشگاهها برای بهبود روابط خود با صنایع، تلاش مضاعف خواهند کرد. نتیجهگیری: مطابق با نتایج پژوهش پیشنهاد میگردد به منظور شکوفایی و رشد حرفه، بازیگران و فعالان تاثیرگذار بر حسابداری مدیریت، متناسب با پیشرانهای پژوهش، برنامهریزی و اقدامات اجرایی بلندمدت برای آینده حسابداری مدیریت تدوین و اجرا نمایند.
Introduction: In the process of globalization, the competition between companies becomes inevitable. Therefore, it is extremely important to employ qualified and well-educated management accountants to provide consultation service to managers. Management accountants should carefully and rationally plan and be prepared to offer services needed by managers. This necessitates continuous forward movement and progress, planning, and foresight by considering the development and changes in society. Therefore, in the present research, the driving forces of management accounting in terms of education and research were identified in the next 20 years. Method: In terms of the type of data, the present research was a mixed one. Considering the kind of research, it was an explorative and survey one. To identity the main driving forces, the views of experts and experienced professors of management accounting were taken into account. The panel of experts, open questionnaires, interviews, and phase Delphi were used to that end. The method of sampling was judgment sampling and snowball sampling. Results: The results indicated that management accounting does not have a suitable and high status; therefore, considerable effort is needed to improve its status. Experts (in the phase Delphi) believed that crisis in education and research is the most important thing influencing the future, implying that education and research have and will have a chaotic and disorganized status in a way that experts accept the crisis situation. The relationship between universities and industries and the cooperation between them was ranked the second driving force, implying that in the future, universities will try more to improve their relationship with industries. Conclusion: Based on the results and the driving forces identified, it is suggested that in order to develop the profession, the agents and actors influencing management accounting embark on long-time planning and executive actions for the future of management accounting.
Machine summary:
نگاره (١): پيشران ها و سناريوهاي پژوهش ACCA&IMA حوزه هاي اصلي عناصر کليدي- چالش ها سناريوها اقتصادي زمينه هاي اقتصادي خالق (تحول ساز) سياسي و قوانين چالش هاي تجارت تجارت اولويت هاي و استراتژيهاي تجارت ايمن علم و فن آوري تصور عموم از حسابداري اندازه گيري و گزارشگري دزد دريايي محيط زيست ، انرژي و منابع رويه هاي حسابداري مهارت ها، آموزش و تحقيق و توسعه بازمانده گان (نجات يافتگان ) رويه هاي حسابداري حرفه حسابداري کاربردهاي علم و فناوري همچنين انجمن حســـابداران خبره انگليس و انجمن حســـابداران مديريت (٢٠١٣) دريافتند تأثيرگذارترين محرکها عبارتند از محيط زيســت ، الزامات تجارت براي فراهم کردن بيش از پيش اطلاعات غيرمالي و تداوم کامل کردن مدل هاي گزارشـــگري ، افزايش تاک يد بر نقش حسابداران به عنوان شريک تجاري و داشتن مجموعه مهارت هاي گسترده ، افزايش همگرايي اســتانداردهاي حســابداري و کســب و کار در ســطح جهان ، تغيير ذخاير ارزي جهان از دلار آمريکا به سـاير ارزها، تغيير در تاکيد بر موسـسـات حاکميتي ، چالش هاي امنيت سـايبري براي تجارت ، دسترسي آسان به اينترنت توسط جامعه ، تأثير فعاليت هاي تجاري قدرت هاي اقتصادي نوظهور بر فعاليت هاي تجاري کشورهاي توسعه يافته ، تغييرات راديکال سيستم استفاده از پول به عنوان ســيســتم مبادله و تغيير انتظارات اجتماعي و گســترده شــدن نقش حســابداران .