Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش خود شفقتی بر بهزیستی روانشناختی و نشخوار فکری در مادران دارای دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص انجام گرفت. 30 نفر از مادران دارای دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص بهصورت در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین گشتند. پرسشنامه بهزیستی روانشناختی و نشخوار فکری بهعنوان پیشآزمون اجرا شد. سپس مادران 8 جلسه در برنامه آموزش خود شفقتی شرکت کردند. مجدداً همان پرسشنامهها بهصورت پسآزمون برای همه افراد به اجرا در آمد. مقادیر پیشآزمون و پسآزمون با روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد مقایسه قرار گرفت. یافتهها نشاندهنده افزایش معنادار نمرات بهزیستی روانشناختی و کاهش معنادار نمرات نشخوار فکری در مادران بود. این یافتهها اثربخشی آموزش خود شفقتی بر بهزیستی روانشناختی و کاهش نشخوار فکری در مادران دارای دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص را مورد تأیید قرار میدهد
The present study aimed to investigate the effectiveness of self-compassion training program on psychological well-being and rumination of the mothers of children with special learning disabilities. Thirty Mothers of children with special learning disabilities were selected and divided into two groups. Psychological well-being questionnaire and rumination questionnaire were conducted as the pre-test. Then, the mothers of the experimental group attended in the self-compassion training program for eight sessions. The same survey was used as post-test on both groups. These values were compared through covariance analysis. The results showed a significant increase in psychological well-being and reduction in rumination of the mothers of the experimental group compared with the control group. Thus, the effectiveness of self-compassion training program on mental well-being and rumination of the mothers of children with special learning disabilities was confirmed.
Machine summary:
اثربخشي آموزش خود شفقتي بر بهزيستي روان شناختي و نشخوار فکري در مادران داراي دانش آموزان با اختلال يادگيري خاص The effectiveness of self compassion training program on psychological well-being and rumination of the mothers of children with special learning disabilities نواب کاظمي(نويسنده مسئول ) Navab Kazemi * M.
چکيده Abstract The present study aimed to investigate the پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي آموزش خود شفقتي بر بهزيستي effectiveness of selfcompassion training program روان شناختي و نشخوار فکري در مادران داراي دانش آموزان با اختلال on psychological wellbeing and rumination of the يادگيري خاص انجام گرفت .
اين يافته ها اثربخشي آموزش psychological wellbeing and reduction in خود شفقتي بر بهزيستي روان شناختي و کاهش نشخوار فکري در مادران rumination of the mothers of the experimental group compared with the control group.
فکري، مادران psychological wellbeing, rumination, mothers نوع مقاله :پژوهشي دريافت : بهمن ٩٧ پذيرش : ارديبهشت ٩٨ ويرايش نهايي : اسفند ٩٨ مقدمه ناتواني يادگيري ويژه يا اختلال يادگيري خاص ١، بر مبناي راهنماي تشخيصي و آماري اختلال هاي رواني، اختلالي عصبي- تحولي با منشأ زيستي است که موجب نابهنجاريهايي در سطح شناختي ميشود (انجمن روان پزشکي آمريکا٢، ٢٠١٣).
ازجمله روش هاي مداخلاتي که ميتواند بر بهزيستي روان شناختي و نشخوار فکري مادران داراي دانش آموزان با اختلال يادگيري خاص مؤثر باشد، آموزش خود شفقت ورزي٩ است .
يافته دوم پژوهش نيز نشان داد آموزش خود شفقت ورزي در کاهش نشخوار فکري در مادران داراي دانش آموزان با اختلال يادگيري خاص مؤثر است .