Abstract:
هرفردی خواه در شهر خواه در روستاه برای رشد کامل استعدادهای خویش باید امکانات مساوی داشته باشد. زیرا هوش را هم در جاهای کم جمعیت میتوان سراغ گرفت و هم در نقاط پر جمعیت، هم بر سر راههای باریک و هم بر سر شاهراهها، هر جا کودک باشد هوش هم هست. آموزش در کلاسهای چند پایه، شیوهای است که دسترسی کودکان روستایی را به کلاس درس بیشتر میکند. البته تدریس در این کلاس ها، نیازمند برخورداری از مهارتهای ویژه و روشهای مناسب سازماندهی کلاس است. همچنین «به روز کردن شیوههای تدریس، کارآمد کردن بهره گیر ی از منابع، افزایش مشارکت جمعی و توسعه سواد» را میتوان از دلایل تشکیل کلاسهای چند پایه شمرد. هدف از پژوهش حاضر " بررسی روشها و راهبردهای تدریس در کلاسهای چند پایه با تاکید بر روش یادگیری خود راهبری" میباشد. روش تحقیقی مورد استفاده در این پژوهش روش توصیفی- تحلیلی است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که اگر مدیریت کلاسهای چند پایه، توام با استفاده از رویکردهای آموزشی مناسب باشد، گاهی پیشرفتهایی بالاتر از کلاس تک پایه به دست میدهد.
Machine summary:
بررسی روش ها و راهبردهای تدریس در کلاس های چند پایه با تاکید بر روش یادگیری خود راهبری (تاریخ ارسال 25/11/1398 تاریخ پذیرش 20/02/1399) دکتر خاتون عزتی دکتری علوم تربیتی، آموزگار آموزش و پرورش ناحیه 2 کرمانشاه چکیده هرفردی خواه در شهر خواه در روستاه برای رشد کامل استعدادهای خویش باید امکانات مساوی داشته باشد.
اگر چه در نظام آموزش و پرورش کشور ما، به منظور برقراری عدالت آموزشی، یعنی دادن حق طبیعی آموزش به تمامی کودکان واجب التعلیم کشور، از تدریس در کلاس های چند پایه استفاده می شود، اما بررسی های انجام شده در این مقوله مهم آموزشی و پرورشی، اجمالی و پراکنده اند و هیچ اقدام جدی و مثبتی در این زمینه صورت نگرفته است.
بنابراین در این پژوهش در پی بررسی روش ها و راهبردهای تدریس در کلاس های چند پایه با تاکید بر روش یادگیری خود راهبری می باشیم و با توجه به اینکه تا کنون پژوهشی که به این موضوع پرداخته باشد، صورت نگرفته است، انجام این پژوهش ضروری به نظر می رسد.
حمایت های آموزشی، فعالیت ها یا منابع و مواردی هستند که بازخورد ارائه می دهند و پیشرفت دانش آموز را وارسی می کنند، یا از جنبه های دیگر، دانش آموز را به طرف یک هدف آموزشی هدایت و راهنمایی می کنندو بدون شک ارائه فرصت هایی بیشتر به دانش آموزان برای تمرین یادگیری خود راهبر، مهارتها را در آنان تقویت می کند و این امر باعث می شود که در کلاس درس فضایی با تاکید بر خودراهبری ایجاد شود.
در این پژوهش به بررسی روش ها و راهبردهای تدریس در کلاس های چند پایه با تاکید بر روش یادگیری خود راهبری، پرداخته شده است.