Abstract:
در این پژوهش به دنبال یافتن تاثیر قابلیت های بازاریابی بر عملکرد بین المللی اقتصاد در گروه خودرو سازی ایران خودرو می باشیم. قابلیت های بازاریابی منجر به تعهد بین المللی می شود، استراتژی ورود به بازار بین المللی را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین، قابلیت های بازاریابی به طور غیر مستقیم عملکرد بازاریابی را تحت تاثیر قرار می دهد. در ابتدا، بر پایه ی نظرات در مورد چشم انداز قابلیت پویا، تئوری پویای استراتژی و تیوری معامله- سود، اثرات قابلیت های بازاریابی در عملکرد بین المللی مورد بحث قرار گرفته است. نظر سنجی با کمک پرسشنامه استاندارد در شرکت ایران خودرو صورت گرفت، از SEM (مدل یابی معادلات ساختاری) برای تحلیل رابطه ی بین متغیرها در فرضیه ها استفاده شده است. نتایج حاکی از انطباق بین نمونه در رابطه با تاثیر مثبت بر قابلیت های بازاریابی شرکت ایران خودرو در عملکرد بین المللی اقتصاد و تعهد بین المللی است. علاوه بر این، استراتژی ورود به بازار با سرمایه گذاری اندک و بالا بر عملکرد بین المللی این سازمان تاثیر ندارد. همچنین نتایج حاکی از آن است که قابلیت های بازاریابی به عنوان هسته ی تصمیمات بین المللی شرکت می باشند، هم چنین تاثیرات قابلیت های بازاریابی را هم بر تعهد بین المللی شرکت بازگو می کند .
In this research, we seek to find out the effect of marketing capabilities on the international economic
performance of Iran Khodro Group. Marketing capabilities lead to international commitment, affects the
strategy of entering the international market. Therefore, marketing capabilities indirectly affect marketing
performance. Initially, based on the views on dynamic capabilities, dynamic theory of strategy and
transaction-profit theory, the effects of marketing capabilities on international performance have been
discussed. The survey was conducted using a standard questionnaire in Iran Khodro Company. SEM
(Structural Equation Modeling) was used to analyze the relationship between variables in the hypotheses.
The results indicate a correlation between the sample and the positive impact on Iran Khodro's marketing
capabilities in international economic performance and international commitment. Additionally, the market
entry strategy does not affect the organization's international performance with little or no investment. Also,
the results indicate that marketing capabilities are the cornerstone of international corporate decisions,
and also reflects the impact of marketing capabilities on the international commitment of the company.
Machine summary:
بازاریابی، استراتژی ورود به بازار، کسب و کار بین الملل، عملکرد کسب و کار، تعهد بین الملل Review: In this research, we seek to find out the effect of marketing capabilities on the international economic performance of Iran Khodro Group.
به عنوان نتیجه (Leoindou & etal,2002) بیان کرده اند برای بهبود بخشیدن به دانش فهم شده در این زمینه، تحقیقات بیشتری باید انجام گیرد تا نقش متغیرهای قبلی در استراتژی های بازاریابی صادرات و همچنین چگونگی تاثیر این متغیرها بر عملکرد کسب و کارها مورد بررسی قرار گیرند.
در این زمینه ( Hooley & etal,2002) تاکید کرده اند بر نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد روابط ذکر شده در بالا و همچنین این نیاز احساس می شود که تحقیقاتی صورت گیرد تا نشان دهد چگونه قابلیت های بازاریابی بر عملکرد بین المللی اثر دارد.
طبق تحقیقات Johanson و Valhne(1977) می توان عنوان کرد که قابلیت ها می توانند به سازمان ها کمک کنند تا تعهد بازاریابی را افزایش دهد و این تعهد بازاریابی بر روی عملکرد بین المللی اثر گذار است.
بنابراین، هدف این مقاله این است که بر لزوم وجود مدل پژوهشی که قابلیت های بازاریابی بر تعهد بازاریابی و انتخاب استراتژی مناسب ورود به بازار و اینکه چگونه شرایط انتخابی بر عملکرد بین المللی کسب وکار اثر بگذارند، تاکید داشته باشد.
اثر استراتژی ورود به بازار در عملکرد بین المللی تئوری های جهانی سازی بیان می کنند که سازمان می تواند منافع اقتصادی به دست آورد با بهره برداری از دارایی های متفاوت که تعداد زیادی از بازارهای بین المللی را با صادر کردن از طریق سرمایه گذاری مستقیم خارجی را در گیر می کند(Buckley & Casson,1976 ).