Abstract:
یادگیری به عنوان یک عنصر فعال کننده حیاتی شرکتها به منظور ایجاد ارزش و مزیت رقابتی پایدار در محیط پیچیده و در حال تغییر امروزی به شمار میآید. لذا پژوهش حاضر رابطه بین مدیریت منابع انسانی استراتژیک با یادگیری سازمانی بر اساس نقش واسطهای مدیریت دانش انجام گردید. تحقیق حاضر از منظر هدف کاربردی است و از منظر شیوه گرد آوری دادهها روش تحقیق پژوهش مورد نظر توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان شعب بانک شهر در استان فارس در نظر گرفته شد. شیوه نمونهگیری به صورت تصادفی و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 217 نفر تعیین گردید. به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نظر و سنجش متغیرهای تحقیق، از پرسش نامه استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار (Lisrel8. 8)، (SPSS 22) استفاده شد. یافتههای استنباطی تحقیق نشان داد که تمامی متغیرها بر اساس آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، نرمال میباشند و پژوهشگر میتواند جهت تحلیل دادهها از آمار پارامتریک استفاده کند. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که متغیر مدیریت دانش بالاترین ارتباط را با متغیر یادگیری سازمانی دارد.
Learning as a vital actor for companies to create value for sustainable competitive advantage in today's complex and changing environment. Therefore, the present research was carried out to investigate the relationship between strategic HR management and organizational learning based on the role of knowledge management intermediary. The present research is applied from the perspective of the target. From the perspective of the method of data collection, the research method is descriptive correlation type. The statistical population of the study was employees of Shahr Bank Branch in Fars province. Sampling method was randomized and sample size was determined based on Cochran formula 217 people. A questionnaire was used to collect the information and measure the variables of the research. Data was analyzed using Lisrel software (SPSS 22). The inferential findings of the research showed that all variables are normal based on the Kolmogorov-Smirnov test and the researcher can use parametric statistics to analyse the data. Also, the results of path analysis showed that KM has the highest relationship with organizational learning variable.
Machine summary:
رابطه بين مديريت منابع انساني استراتژيک با يادگيري سازماني بر اساس نقش واسطه اي مديريت دانش 1 شکوفه آريايي سيد جواد ايرانبان *٢ تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٠٣/١١ تاريخ چاپ : ١٣٩٩/٠٣/٢٤ چکيده يادگيري به عنوان يک عنصر فعال کننده حياتي شرکت ها به منظور ايجاد ارزش و مزيت رقابتي پايدار در محيط پيچيده و در حال تغيير امروزي به شمار مي آيد.
اين پژوهش درصدد پاسخ به اين سوال است که چه رابطه اي بين مديريت منابع انساني استراتژيک با يادگيري سازماني بر اساس نقش واسطه اي مديريت دانش در شعب بانک شهر در استان فارس وجود دارد؟ 1 Rothberg 2 Jerez-Gomez 3 Human Resource Management 4Lei 5Yin ٢.
برآوردهاي ضرايب اثر مستقيم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} * P < 0/05 ** P < 0/01 فرضيه ١: شيوه هاي انتخاب پرسنل با مديريت دانش و يادگيري سازماني رابطه معنادار دارد.
برآوردهاي ضرايب اثر مستقيم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضيه ٢: شيوه هاي بهبود و بالندگي با مديريت دانش و يادگيري سازماني رابطه معنادار دارد.
برآوردهاي ضرايب اثر مستقيم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضيه ٣: ارزيابي مبتني بر شايستگي با مديريت دانش و يادگيري سازماني رابطه معنادار دارد.
يافته هاي تحقيق نشان مي دهد که بين مديريت منابع انساني استراتژيک و يادگيري سازماني رابطه مثبت و معني دار وجود دارد.
(2012), Strategic human resource management, market orientation, and organizational performance, Journal of Business Research, 51, 157- 166.