Abstract:
اندازه گیری عملکرد امروزه یکی از دغدغه های مداوم مدیران توانمند و علاقه مند به بهسازی سازمان است. درالگوهای سنتی مدیریت این مقوله به مثابه کنترل وظایف و کارکردهای مدیر تلقی شده است، ولی در نظریه های جدید به عنوان پاره سیستم اصلی مدیریت منابع انسانی کارکردی فراتر از اعطای پاداش دارد و بر تقویت رفتار، ایجاد ارتباط میان مدیران و کارکنان و بهسازی منابع انسانی در سازمان ها از طریق سنجش میزان حصول تغییرات مطلوب پس از یک یا چند دوره مقایسه در شرایط یکسان تاکید دارد.هر چه مدیریت عملکرد در نیل به اهداف سازمان موفق تر باشد، بهره وری نیز افزایش یافته و در نتیجه سهم بازار و سود بیشتری عاید سازمان خواهد شد. استمرار روند مذکور باعث ایجاد ثروت و تداوم و بقای سازمان در دنیای رقابتی و پرتلاطم امروزی خواهد شد.یکی از عوامل اثرگذاربرعلکرد سازمانی رضایت شغلی است ؛بنابراین دراین مقاله سعی شده است تاثیررضایت شغلی برعملکرد سازمان مورد بررسی قراربگیرد.
Performance measurement is one of the ongoing concerns of capable and interested
managers in improving the organization. In traditional models, the management of this
category is considered as controlling the duties and functions of the manager, but in new
theories as the main system of human resource management has a function beyond rewarding
and strengthening behavior, establishing communication between managers and employees
and improving human resources. In organizations, by emphasizing the degree of achievement
of the desired changes after one or more periods of comparison in the same conditions, the
emphasis is on. The more successful management is in achieving the organization's goals,
the more productive it will be, resulting in greater market share and profitability for the
organization. Continuation of this trend will create wealth and continuity and survival of the
organization in today's competitive and turbulent world. One of the factors influencing
organizational performance is job satisfaction; therefore, in this article we have tried to
examine the impact of job satisfaction on organizational performance.
Machine summary:
از نظر سازمانی ،سطح بالای رضایت شغلی منعکسکنندهی جو سازمانی بسیار مطلوب است که منجر به جذب و بقاء کارکنان میشود (مقیمی،1391: 3 > رضایتشغلی افراد و اعضای سازمان به سه دلیل دارای اهمیت > - مدارک زیادی در دست است که افراد ناراضی بیشتر استعفاء داده و سازمان را ترک می کن > - ثابت شده است که کارکنان راضی از سلامت بهتری بر خوردار بوده و بیشتر عمر می ک > - رضایتشغلی کارکنان پدیده ای است که مرز سازمان و شرکت فراتر می رود و اثرات مثبت آن در زندگی خصوصی فرد و خارج از سازمان مشاهده میشود(رابینز،1991: 2 > 1-1: عوامل مؤثر در رضایت > بر اساس پژوهشات عوامل زیادی در رضایتشغلی نقش دارد این عوامل عبارتند > - شرایط > - ارتب > Feldman & Arnold شیوهی رهبری - عدالت - شغل مناسب و غنی - وجود فرصتهای پیشرفت - تطبیق مناسب شغل و شاغل(زارعی متین،1393: 263).
رضایت واقعی بایستی توسط تفویض مسئولیتهای کافی به افراد و چالش دار بودن شغل فراهم گردد(بارون و کنی 2 ،19 > در رابطه با رضایتشغلی نظریههای مختلفی ارائه شده است که در این قسمت به برخی از آنها اشاره می > *نظریه دو عاملی یا انگیزش ،بهداش 3 g"/> Graham Baron & Kenny Two-Factor Theories Of Fredrick Herzberg یکی از نظریههای مطرح در زمینه رضایتشغلی ،نظریه دو عاملی هرزبرگ میباشد.
اعتقاد وی بر این است که دو دسته از عوامل در انگیزش تأثیر دارند و بر اساس آنها می توان انتظار داشت که کارکنان عملکرد بهتری داشته باشند(الوانی، 13 > عوامل بهداشتی عواملی هستند که وجودشان در کار ضروری هستند،اما وجودشان باعث بر انگیختن افراد نمیشود.