Abstract:
گروهی از مفسران قرآن با تمثیلی و نمادین دانستن برخی آیات قرآن کریم، نگاه جدیدی به گزارههای قرآنی داشتهاند؛ ایشان معتقدند برخی آیات، دارای حقایق و معارفی هستند که باید با عبور کردن از معنای ظاهری به افقهای معنایی گستردهتری در درون ماجرای نقلشده در آنها دست یافت. دلیل موافقان این نظریه آن است که معارف بلند و متعالی در قالب الفاظ محدود و در گستره محاورات عادی، جای نمیگیرد و برای فهم دقیقتر آنها باید از زبان تمثیلی و نمادین استفاده نمود. این دسته از مفسران، برای اثبات مدعای خود به ادله نقلی و عقلی استناد نمودهاند. در پژوهش حاضر با روش توصیفیـتحلیلی، به این نتیجه دست یافتیم که دلیل مهم طرفداران این نظریه، وجود تفاسیر تمثیلی در روایات اهل بیت(ع) است. رایج بودن زبان تمثیلی در زبان عربی و قرآن کریم، ناتوانی عقل در درک کامل ماوراء طبیعت، تفهیم مطالب غامض و رفع تعارض میان علم و قرآن، از دیگر ادله قائلان به تمثیلی بودن برخی آیات قرآن بوده که در این نوشتار، بررسی و واکاوی شده است.
Some interpreters of the Quran have introduced a new approach in the field by considering certain verse symbolic. As they believe, some verses contain certain profound facts that can be identified only by skipping the denotations and delving deep into the words. As a proof, they argue that the Quranic sublime concepts cannot be expressed in words just like ordinary everyday communications are; hence, the use of symbolic language is essential for the accurate understanding of those concepts. These interpreters take resort to a set of proofs based on ration and narration. This study was conducted through a descriptive-analytic method, and the results indicated that the advocates of symbolic interpretation justify themselves mainly by pointing to the same approach of dealing with Quranic verses adopted by Imams. The other justifications include the commonness of symbolic expressions in the Arabic language and the Holy Quran, inability of human mind to perceive metaphysics completely, clarification of complexities and elimination of contrast between the Quran and science.