Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش عدالت اخلاقی و تواناییهای شناختی در پیشبینی تفکر انتقادی دانشجویان در قالب مدل معادلات ساختاری بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیۀ دانشجویان دانشگاههای شیراز در سال تحصیلی 97-96 تشکیل دادند که تعداد 250 نفر از دانشجویان این دانشگاهها از راه نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس تفکر انتقادی ریکتس، تواناییهای شناختی نجاتی و عدالت اخلاقی بیرگر استفاده شد. برای روایی مقیاسها از تحلیل عاملی مرتبه دوم با نرمافزار AMOS و برای پایایی نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها و پاسخ به فرضیه پژوهش، از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد، عدالت اخلاقی تأثیر مثبت و معنادار بر تفکر انتقادی داشته اما تواناییهای شناختی توان تأثیرگذاری بر تفکر انتقادی را ندارد. نتیجهگیری: بهطورکلی میتوان نتیجه گرفت که اخلاقیات از عوامل اصلی برای بررسی تفکر انتقادی است اما تواناییهای شناختی نقشی در گرایش افراد به تفکر انتقادی ندارد.
The purpose of this study was to investigate the role of moral justice and cognitive abilities predictors of critical thinking in the form of structural equation modeling. The research method was correlation and structural equations. The statistical population of the study was all students of Shiraz universities in the academic year of 97-96. 250 students from these universities were selected through cluster sampling. To collect the data, Rickets's critical thinking scale, Nejati's cognitive abilities, and Birger's moral justice were used. For validity of the scales, second order factor analysis with AMOS software was used and for reliability, Cronbach's alpha was used. Descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and structural equation test were used to analyze the data and to answer the research hypothesis. Findings showed that moral justice has a positive and significant effect on critical thinking, but cognitive abilities do not have the potential to influence critical thinking. Conclusion: Generally, one can conclude that morality is one of the main factors for the study of critical thinking, but cognitive abilities have no role in the tendency of individuals to think critically.
Machine summary:
فصلنامه روان شناسي تربيتي Quarterly of Educatinal Psychology دانشگاه علامه طباطبائي Allameh Tabataba’i University سال پانزدهم ، شماره پنجاه و سه ، پاييز ٩٨، ص ٣١ تا ٤٩ Vol. 15, No. 53, Fall 2019 نقش عدالت اخلاقي و تواناييهاي شناختي در پيش بيني تفکر انتقادي دانشجويان علي تقوايينيا١، معراج درخشان ٢،رقيه زارعي 3 تاريخ وصول : ١٣٩٨/٠٢/٢٧ تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/٠٧/٠١ چکيده هدف پژوهش حاضر بررسي نقش عدالت اخلاقي و تواناييهاي شناختي در پيش بيني تفکر انتقادي دانشجويان در قالب مدل معادلات ساختاري بود.
جستجوهاي پژوهش حاضر نشان داد که تا کنون در روان شناسي، پژوهشي به بررسي عدالت اخلاقي نپرداخته و برخي پژوهش ها، متغيرهاي شبيه به اين سازه همچون هويت اخلاقي (وان گيلز و هارتون ١، ٢٠١٩؛ دوايي، حجازي و نقش ، ١٣٩٦؛ درخشان ، ١٣٩٤؛ و حق نگهدار؛ ١٣٩٢)، استدلال اخلاقي (برناردي ٢ و همکاران ، ٢٠٠٢؛ نيکدل ، دهقان و نوشادي، ١٣٩٦) و قضاوت اخلاقي (مارگوني ٣ و همکاران ، ٢٠١٩؛ حسني و اميري، ١٣٩٤؛ ميرزايي، فراهاني و حسني، ١٣٩٣) را موردبررسي قرار داده اند؛ لذا با توجه به ارتباط مفهومي اين سازه ها و همچنين با توجه به پژوهش هاي اندکي که در اين زمينه صورت گرفته است ، پژوهش حاضر درصدد است به بررسي توان پيش بيني گرايش به تفکر انتقادي بر اساس تواناييهاي شناختي و عدالت اخلاقي در دانشجويان شهر شيراز بپردازند.
Bernardi, Massey, Thorne, & Downey 3.