Abstract:
سیستم تعلیق خودرو تاثیر بسیار زیادی در حفظ راحتی سرنشینان خودرو دارد. لذا ایجاد بستری ایمن و راحت برای سرنشینان خودرو بسیار حائز اهمیت می باشد. حفظ کنترل وسیله نقلیه در نوسانات جاده ای برای راننده بسیار مهم و حیاتی می باشد. لذا سیستم تعلیق با توجه به تاثیر مستقیم بر روی حفظ پایداری خودرو، جزء تاثیرگذارترین پارامترها در هدایت و کنترل خودرو میباشد. به گونه ای که رانندگی با خودروهایی که از لحاظ سیستم تعلیق در وضعیت مطلوبی قرار مورد ۵۷۱ دارند به مراتب لذت بخش تر و راحت تر از خودروهای دیگر است. در این پژوهش سیستم تعلیق جلو خودرو پژو بررسی قرار گرفته و تحت نوسانات جاده میزان جابجایی و تنش و کرنش در رام آن اندازه گیری شده است. اندازهگذاری میکرو نیوتن مورد آزمایش قرار گرفته است. بر طبق بررسی ها در مقیاس واقعی انجام شده و رام تحت اثر نیروی های انجام گرفته حداکثر میزان تنش در نواحی اتصال به شاسی اتفاق افتاده است. این در حالی است که حداکثر جابجایی در نقاط اعمال بار اتفاق افتاده است.
Machine summary:
در این پژوهش سیستم تعلیق جلو خودرو پژو 405 مورد بررسی قرار گرفته و تحت نوسانات جاده میزان جابجایی و تنش و کرنش در رام آن اندازه گیری شده است.
از این رو بررسی و پژوهش پیرامون سیستم تعلیق خودرو همواره مورد توجه محققین قرار گرفته است(محمد محجوب جهرمی و مرتضی تقی پور گورابی، 1382، Zelatin Georgive and Lilo Kunchev,2018، Ikbal Eski and Sahin Ildirim, 2009، Anil Shirahatt et al, 2008، مرتضی حسینی یزدی و مهدی بهزاد، 1394) محجوب جهرمی و تقی پور گورابی(1382) تعلیق فعال خودرو را با هدف کاهش همزمان نیرو و جرک بهینه سازی نمودند.
آنها با در نظر گرفتن اینکه باید بین خواسته های متضاد مانند راحتی سفر و فرمان پذیری سازشی برقرار کرد، تحقیقات خود را جهت طراحی سیستم تعلیق فعال بهینه برای مدل 4/1 خودرو و با دو درجه آزادی انجام داده اند و در نهایت اعلام نمودند که در مقابل افزایش تغییر شکل دینامیکی تایر و جابجایی نسبی سیستم تعلیق می توان شتاب و جرک وارد بر بدنه را کاهش داد.